Reflektioner från Skottland: Andrea Holmström

Senast ändrad: 10 maj 2023
Foto på Andrea Holmström

Andrea Holmström är affärsområdeschef och veterinär på Växa som jobbar med rådgivning till lantbrukare med mjölkkor. Hon tycker att det som smällde högst på resan var nätverkandet och kunskapshöjandet – att få träffas och umgås med både svenska och skotska kollegor. Men också inspirationen från besöken på gårdarna:

– Gårdsbesöken var otroligt givande. För mig personligen var besöket på en mjölkgård extra fint. De var så duktiga på djurhälsa och hade byggt enligt alla konstens regler, allt med djurens välfärd i fokus. Det stack ut ur ett djurperspektiv. Men besöket i bergen var också spännande. Det var intressant att se hur de jobbade med tekniken för att samla data för utveckling. Men det finns så många höjdpunkter från den här resan – det har varit fantastisk! Och intensivt – lite nöje och mycket jobb, på ett bra sätt alltså. Det har varit värdefullt att vi haft så mycket tid tillsammans och kunnat utbyta kunskap och erfarenheter. Det har varit ett väldigt bra program med perfekt avvägning mellan studiebesök och föredrag. Fantastiskt väder har det varit också.

Andrea, vad tar du med dig in i ditt fortsatta arbete?

Dels ser jag hur vi kan öka samverkan med SLU inom olika områden framöver. Men jag tar också med mig många konkreta idéer om bland annat rådgivningskoncept som gör att vi kan bredda oss inom nya områden.

På vilket sätt kan SustAinimal dra nytta av resan?

Först och främst att vi tar med oss nya perspektiv från resan, från branschen och näringen. För min egen del vill jag såklart att vi än mer ska ta in djurvälfärdsperspektivet. Det skulle också vara bra att få in fler partners så att vi kan få draghjälp från branschen.

Läs mer om studieresan till Skottland 17-21 april 2023