Dokumentation: Så får vi biologisk mångfald att lyfta

Senast ändrad: 15 september 2023
Ankie Rauseus

GÖKOTTA MED CNV 15 september 2023. Hur kan vi naturvägledare inspirera fler att förstå och engagera sig för biologisk mångfald? Detta morgonwebbinarium inleddes med ett samtal med Ankie Rauséus som delade med sig av sina erfarenheter av hur man arbetat i Hopajola – samarbetsorganisationen som utvecklar naturvägledning i Örebro län. Kristina Andersson, verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Värmland berättade om hur folkbildningen kan bidra i arbetet med att nå ut.

Dokumentation från gökotta 15 september 2023

Om Hopajola

Hopajola har sedan 1990-talet arbetat för utveckling av naturvägledning i Örebro län. Den ideella naturvårdsorganisationen samlar ett hundratal naturguider som samverkar, fortbildas, visar och tillgängliggör natur, naturvård och biologisk mångfald för alla invånare och besökare i länet. Mer information om Hopajola.

Hopajola fick ett hedersomnämnande i Årets naturvägledning 2021. Tips: Nu är det dags att nominera kandidater till Årets naturvägledning 2023 fram till 30 september 2023.

Tidigare gökottor om biologisk mångfald:

19 april: Gökotta med CNV – Så får biologisk mångfald liv

För många är biologisk mångfald ogripbart. Vid detta morgonwebbinarium lyfte vi exempel på hur biologisk mångfald blir intressant och relevant för breda målgrupper. Dokumentation från gökotta med CNV 19 april.

25 januari: Gökotta med CNV – Naturvägledning efter COP15 i Montreal

Vad hände vid FN-toppmötet i Montreal – och hur kan vi som naturvägledare arbeta med resultatet? Dokumentation från ett morgonwebbinarium som inleddes av Torbjörn Ebenhard, som var med och förhandlade fram överenskommelsen. Dokumentation Gökotta med CNV 25 januari.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv