7 maj

Sänds på SLU Play

Älgskolan: Se elever och forskare utforska älgen tillsammans

Kamera filmar frågor

Den 7 maj släpper vi två älgspäckade sändningar. En lågstadieklass och en gymnasieklass tittar närmare på älg tillsammans med två SLU-forskare. Sändningarna görs som en del i SLU:s satsning på lektionsmaterial kopplat till älg.

Vad har elevernas och älgarnas liv för likheter? Äter älgar nyttigt eller kan de käka sin favoritmat varje dag? Bor älgar på samma ställe hela livet eller flyttar de runt? Hur påverkas de av klimatförändringarna?

I två specialproducerade sändningar utforskar elever och forskare älgen tillsammans på olika sätt.

En sändning spelas in tillsammans med en klass i åk 3, den andra med en gymnasieklass.

Inför sändningarna kan alla elever och klasser som vill skicka in frågor.

Sändningarna är en del av SLU:s satsning Älgskolan som innehåller lektionsmaterial anpassade efter läroplan om älgar, natur och människa.

Psst: skicka in dina frågor tidigt, då är det större chans att de kommer med!

Tid: 2024-05-07 -
Ort: Sänds på SLU Play
Mer information:

Mer info och länkar till sändningarna kommer finnas här.