CFW inleder samarbete med Kungsbyn djurpark

Publicerad: 27 april 2017

Onsdagen 26 april 2017 undertecknades en avsiktsförklaring om samarbete mellan Kungsbyn djurpark och Centrum för vilt- och fiskforskning (CFW), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Samarbetet innebär bland annat möjlighet till forskning, kunskapsutbyte och kunskapsbaserad information, samt genomförande av projekt- och examensarbeten.

Ett gemensamt intresse är de vilda växtätarnas betydelse som mat, jaktvilt och upplevelser samt dess viktiga funktioner i landskapet. Ett annat är vikten av närvaro av vilda och tama djur i människans vardag, samt möjligheterna till interaktion mellan djur och människa.

Kungsbyns djurpark utanför Västerås har sina rötter i den lokala matproduktionen, där både vilda och tama djur, deras landskapsfunktioner och betydelse för oss människor står i fokus. Djurparken har funnits sedan 2010, och har vuxit i omsättning och ambitioner. Idag är den ett av de större utflyktsmålen i Västmanlandsregionen, medlem i Svenska Djurparksföreningen och en uppskattad aktör inom sitt område.

Centrum för vilt och fiskforskning (CFW) är ett fakultetsövergripande samverkansorgan vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). CFW ska erbjuda den interna verksamheten inom vilt- och vildfiskområdena möjlighet att delta i såväl intern som extern samverkan. Det övergripande målet för CFW är att främja ett långsiktigt bevarande och ett hållbart nyttjande av Sveriges vilt- och vildfiskstammar.

Samarbetet kommer att utvecklas under 2017.

Mer information:
Carl-Gustaf Thulin <Carl-Gustaf.Thulin@slu.se> 0705 645358