Inför älgvandringen – SLU lanserar lektionsmaterial om älg

Publicerad: 16 april 2024
AI-genererad bild

Hur ser älgens framtid ut när elever får bestämma? Vilka arter syns i SVT:s sändning och vad kan vi lära oss om dem? Nu lanserar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) lektionsmaterial från förskola till gymnasiet kopplat till SVT:s direktsändning om älgvandringen.

Den 22 april startar årets upplaga av SVT:s slow-tv-program ”Den stora älgvandringen”. Engagemanget kring sändningen har varit mycket stort. Nyfikenheten och intresset har märkts av i chattar, livesändningar och grupper på sociala medier. Under åren har flera pedagoger hört av sig för att dela med sig av upplevelser, tipsa om aktiviteter eller ställa frågor till SLU:s forskare. Inför årets älgvandring lanserar Sveriges lantbruksuniversitet ett nytt lektionsmaterial, Älgskolan, med övningar som passar från förskola till gymnasiet.

– Att få bidra till att väcka barn och ungas intresse för djur och natur är fantastiskt roligt och oerhört viktigt, säger Göran Ericsson, professor i viltekologi vid SLU och medverkande älgexpert i SVT:s sändning.

Studier visar att barns relation till naturen är viktig för att främja ett framtida miljöengagemang. Med kunskap om natur och arter ökar också förståelsen för hur växter, djur och människor samspelar.

Material för förskola till gymnasiet

Pedagoger, forskare och kommunikatörer har tagit fram övningar som matchar läroplaner från förskolan upp till gymnasiet. Lanseringen i år är en första satsning som man hoppas utveckla framöver tillsammans med elever och lärare.

– Förhoppningen är att SVT fortsätter sända och att vi kan fortsätta utveckla läromedlet tillsammans med pedagoger landet över, säger Jessika Lagrelius, projektledare för SLU:s läromedel om skog, Skogslabbet.

Förutom lektionsmaterialet kommer även två program med skolelever och forskare att sändas den 7 maj. Till programmen kan skolor över hela landet bidra med frågor.

Kontakt

Göran Ericsson, professor i viltekologi vid SLU samt dekan vid fakulteten för skogsvetenskap. Telefon: +46907868508, +46706765012, E-post: goran.ericsson@slu.se

Jessika Lagrelius, projektledare för Skogslabbet, SLU:s läromedel om skog. Telefon: +46736421234, E-post: jessika.lagrelius@slu.se

Fakta:

Älgskolan

På sidan slu.se/algskolan finns lektionsmaterialet med läroplansanpassade övningar från förskola till gymnasiet med koppling till SVT:s direktsändning om älgvandring.

Den stora älgvandringen

Den 22 april startar årets upplaga av SVT:s slow-tv-program ”Den stora älgvandringen”. Sändningen görs för sjätte året i rad.