Gymnasieelever imponerar stort i rundabordssamtal om tryggad livsmedelsförsörjning

Publicerad: 03 maj 2024
Ungdomar i rundabordssamtal

Det första av tre rundabordssamtal i SLU Youth Institute har nu gått av stapeln och de 22 gymnasieelever som deltog på plats på Ultuna campus i Uppsala imponerade stort. Under rundabordssamtalen fick eleverna presentera sina utmaningar och lösningar för varandra och medverkande experter.

Utöver rundabordssamtalen fick eleverna besöka RISE testbädd för digitaliserat jordbruk och lära sig mer om den generella digitaliseringen inom lantbruket, digitala kohalsband (som med hjälp av gps kan ersätta staket) och självkörande traktorer.

Nytt för i år är det inspirationsprogram som ges parallellt med rundabordssamtalen. Dit är de elever som inte är med på rundabordssamtalen inbjudna för att lära sig mer om SLU:s utbildningar och forskning. I Uppsala fick de möjlighet att lyssna till Anna Rising och hennes banbrytande forskning kring konstgjord spindeltråd som fått stort genomslag både i Sverige och internationellt.

Under året har närmare 500 elever från Landskrona, Malmö, Lund, Ystad, Uppsala, Lycksele, Strömsund och Umeå varit med i SLU Youth Institute och tagit sig an utmaningen att skriva om ett globalt problem kopplat till tryggad livsmedelsförsörjning. Genom att välja ett problem kopplat till ett specifikt land har eleverna fått fördjupa sig i någon eller några av de komplexa utmaningar världen står inför och presentera hållbara lösningar till dessa.

Av de elever som skrev uppsatsen har drygt hundra valt att skicka in sina uppsatser för att ha möjlighet att bli utvalda och därmed muntligt få presentera sina valda problem och lösningar för experter inom livsmedelsområdet under en eftermiddag på ett av SLU:s campus.

Nästa rundabordssamtal är i Alnarp den 15 maj och samlar gymnasieelever från flera orter runt om i Skåne. Därefter avslutas SLU Youth Institute med rundabordssamtal den 30 maj i Umeå för deltagande skolor från Strömsund, Lycksele och Umeå.