Gissa djuret

Senast ändrad: 30 april 2024

Har jag päls, åtta ben, fjädrar? Vilket djur finns i hela Sverige utom på Gotland? Och vilken fågel äter ibland så mycket att den inte kan flyga på en stund? Fäst bilder eller faktakort om djur på elevernas ryggar och låt dem lista ut vilket djur de är genom att ställa frågor till varandra.

Denna övning kan anpassas till olika åldrar och syften, se till exempel varianterna Fråga fråga byt och Hitta din tvilling under rubriken Tips. Utgå från din elevgrupp och gör lämpliga anpassningar. Skapa egna djurbilder, eller skriv ut och använd de vi skapat.

> Vi fick in önskemål om fler arter som synts i sändningen och har därför gladeligen kompletterat med tre till arter i våra kort om djurfakta. Fortsätt höra av er om hur ni använder materialet och vad ni önskar till slu.natur@slu.se

Tidsåtgång

Övningen Gissa djuret, liksom varianterna Fråga fråga byt och Hitta din tvilling, tar 15-20 minuter att genomföra.

Genomförande

Förbered övningen

Klipp ut bilder på svenska djur. Välj de som passar för din klass från bilderna som vi har tagit fram, eller hitta egna bilder. Det bör finnas fler bilder än antalet elever i klassen. Flera elever kan ha samma djur. 

Beroende på åldersgrupp, förkunskaper och syfte med uppgiften kan det vara bra att gå igenom de olika egenskaperna, djurarterna och kategorierna med klassen.

Plasta in respektive bild och sätt ett långt snöre i respektive kort så att de går att hänga på sig som ett halsband. Hjälp eleverna att hänga på sin bild på ryggen - det är viktigt att de inte själva ser bilden. Förklara att de ska ta reda på vilket djur de har på ryggen, genom att ställa frågor som kompisarna kan besvara med ja eller nej.

Träna gärna på detta genom att göra ett exempel tillsammans. Ett sätt att öva kan vara att du som lärare sätter dig på en stol framför en whiteboard eller liknande i klassrummet. En elev skriver ett djur på tavlan så du inte kan se vad hen har skrivit. Du ska därefter lista ut vilket djur det är genom att ställa frågor som eleverna ska besvara med ja eller nej. 

Genomför övningen

Låt eleverna mingla runt i klassrummet. När de möter någon ska de ställa frågor som kompisen kan besvara med ja eller nej. Vid varje möte får de bara ställa en fråga, när de fått sitt svar går de vidare till en annan klasskompis för att ställa nästa fråga.

Med hjälp av frågorna ska eleverna komma fram till vilket djur som hänger på deras rygg. När de har listat ut djuret sätter de sig på sin plats eller går till annan bestämd plats.

Diskussion

Avrunda genom att tillsammans med eleverna diskutera vilka typer av frågor som är lämpliga för att ta reda på vilket djur en har.

Ni kan också 

  • hjälpas åt att gruppera/klassificera djuren utifrån däggdjur, ryggradslösa djur, kräldjur, fåglar etc.
  • låta eleverna bilda näringskedjor/näringsvävar

Tips

Om ni vill variera er kan ni också använda något av dessa alternativ.  

Fråga fråga byt

Eleverna får varsitt djurkort, med en bild på ett djur på ena sidan och korta fakta om djuret på andra sidan. Använd antingen korten vi har förberett eller tillverka egna med fakta från t.ex SLU Artdatabanken utifrån olika rubriker, t.ex.: 

  • Utseende: Skogens största djur, kan väga flera hundra kilo. Stora öron, långa gråvita ben och grå, brun eller nästan svart päls. Hanarna har horn.
  • Boplats: Finns i hela Sverige utom på Gotland.
  • Ungar: Föder oftast en till två kalvar varje år.
  • Ålder: 10-25 år
  • Äter: Olika växter. 

Eleverna minglar runt i klassrummet, när de möter en kompis läser de upp faktatexten och kompisen får gissa vilket djur det är. Därefter byter de roller så att den andra läser sina fakta. När båda gissat byter de kort och fortsätter till nästa klasskompis.

Hitta din tvilling

Eleverna får varsitt djurkort med djur på ena sidan och korta fakta om djuret på andra sidan. Använd antingen korten vi har förberett eller tillverka egna enligt instruktionerna för Fråga fråga byt. Dela ut två exemplar av respektive kort, vilket innebär att två elever har likadana kort. 

Eleverna minglar runt i klassrummet och frågar varandra om dessa punkter. (”Hur ser ditt djur ut? Var lever det? Vad äter det? etc…) När de fått höra all fakta om djuret ska de gissa vilket det är.

Om de har samma så har de hittat sin tvilling.