Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för FÖ0464
Läsåret 2023/2024
Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé (FÖ0464-20077)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé (FÖ0464-20185)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé (FÖ0464-20160)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé (FÖ0464-20048)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0464 Landskapsföretaget - från marknad till affärsidé, 15,0 Hp
The Landscape Firm - From Market to Business IdeaÄmnen
Landskapsarkitektur FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
G1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Kursen syftar till att ge förståelse för företagande och företagsledning inom den gröna sektorn, med särskilt fokus på företag som arbetar med anläggning och landskap. Kursen ger studenterna kunskap om och förståelse för grundläggande marknadsföring, företagsekonomi, företagsledning och företagsstyrning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
upprätta och bedöma en affärsplan med utgångspunkt i affärsidé, ett marknadsorienterat synsätt, grundläggande strategiska perspektiv och företagsekonomiska modeller
beskriva, förklara och tillämpa olika verktyg inom ekonomistyrning; produktkalkylering, investeringskalkylering, extern redovisning, likviditetsbudget och ekonomiska nyckeltal
redogöra för och tillämpa grundläggande teorier om ledarskap och organisation med tyngdpunkt på gruppers sätt att fungera
känna till och förklara grundläggande affärsrättsliga begrepp och regler med tyngdpunkt på avtal
känna till och kunna förklara centrala begrepp inom marknadsföring och kunna tillämpa grundläggande marknadsföringsverktyg och marknadsundersökningsmetoder med syfte att förstå användarnas behov, önskemål och efterfrågan.
Innehåll
Kursen fokuserar på upprättande av affärsplan, grundläggande företagsekonomi och marknadsföring med tillämpning inom landskapsföretaget: marknadsföring och strategier för hållbart företagande, omvärldsanalys, organisation och ledarskap, ekonomistyrning, likviditetsplanering, kostnads- och intäktsanalys, extern redovisning, bokslut och beskattning, produktkalkylering och prissättning inom tjänsteföretag, investeringskalkylering och finansiering samt avtalsregler.
Schemalagda övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkända skriftliga och muntliga uppgifter samt närvaro vid obligatoriska kursmoment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Titel:
Företagsekonomi: Från begrepp tilll beslut
Författare :
Jeanette Berggård
ISBN :
9789152362341
Läsanvisningarna utgår från 8.e upplagan, men det går även bra att använda äldre versioner.