Ny sökning
FÖ0480

Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring

Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp.


Kursen utgår ifrån:



  • Organisationsteori såsom ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring.



  • Marknadsföringsteori såsom kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande.



  • Miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.




Utifrån detta får studenten diskutera och kritiskt reflektera kring:



  • Organisationers kvalitets- och miljöproblem.



  • Praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer och intressenter för detta arbete.



  • Ledningsstandarder, med fokus på uppbyggnad, tillämpning och revision av kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).



  • Metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.




Information från kursledaren

Kursen ges till dig som vill få fördjupad kunskap kring organisation, marknadsföring och kvalitets- och miljöfrågor inom olika organisationer. Du får praktiska verktyg för att förstå, hantera och driva dessa frågor för en hållbar utveckling. Undervisningen växlar mellan föreläsningar, seminarier, övningar och projekt.

Kursen välkomnar dig som har läst företagsekonomi.

Samhället står inför stora utmaningar i att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Här är företag och andra organisationer viktiga aktörer i sin påverkan på miljö, människor och samhällen. För att driva på i dessa frågor, och samtidigt balansera dem med krav på kvalitet, är det vanligt att arbeta med s.k. kvalitets- och miljöledningssystem. Förenklat kan det sägas vara systematiska arbetssätt för att planera, genomföra, följa upp och förbättra kvalitets- och miljöarbetet.

Under kursen får du fördjupa dina kunskaper i organisation och marknadsföring och tillämpa dem på kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Du får lära dig om de mest välkända kvalitets- och miljöledningssystemen i Sverige och i världen; hur de är uppbyggda och hur du praktiskt tillämpar dem.

Kursens pedagogik ger dig möjlighet att öva dig i att diskutera, arbeta i grupp, muntligt presentera och skriva uppsats. Vi diskuterar problem och lösningar för att ge dig förståelse för, och självförtroende i, att hantera frågor kring kvalitet och miljö inom dina framtida organisationer, och på så sätt vara med och göra skillnad.

Observera att kursen innehåller en del obligatoriska moment och att dessa kräver aktiv närvaro för att du ska kunna examineras på kursen (kompletteringsuppgifter medges ej annat än för undantag enligt studenthandboken)! Om du har för avsikt att läsa kursen, så kika på det preliminära schemat innan du bokar in ev. andra aktiviteter!

Kursvärdering

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Kursbok:

  • Ammenberg, J., 2023. Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer, upplaga 3. Studentlitteratur. ISBN: 9789144115597.

Kurskompendium:

  • Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.

Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Ekonomi - hållbar utveckling (kandidat) Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Grundnivå (G2F)
Ämne: Företagsekonomi Företagsekonomi
Kurskod: FÖ0480 Anmälningskod: SLU-30210 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för ekonomi Studietakt: 100%