Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp.
Kursen utgår ifrån:
Organisationsteori såsom ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring.
Marknadsföringsteori såsom kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande.
Miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Utifrån detta får studenten diskutera och kritiskt reflektera kring:
Organisationers kvalitets- och miljöproblem.
Praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer och intressenter för detta arbete.
Ledningsstandarder, med fokus på uppbyggnad, tillämpning och revision av kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).
Metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.
Information från kursledaren
Kursen ges till dig som vill få fördjupad kunskap kring organisation, marknadsföring och kvalitets- och miljöfrågor inom olika organisationer. Du får praktiska verktyg för att förstå, hantera och driva dessa frågor för en hållbar utveckling. Undervisningen växlar mellan föreläsningar, seminarier, övningar och projekt.
Kursen välkomnar dig som har läst företagsekonomi.
Samhället står inför stora utmaningar i att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Här är företag och andra organisationer viktiga aktörer i sin påverkan på miljö, människor och samhällen. För att driva på i dessa frågor, och samtidigt balansera dem med krav på kvalitet, är det vanligt att arbeta med s.k. kvalitets- och miljöledningssystem. Förenklat kan det sägas vara systematiska arbetssätt för att planera, genomföra, följa upp och förbättra kvalitets- och miljöarbetet.
Under kursen får du fördjupa dina kunskaper i organisation och marknadsföring och tillämpa dem på kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Du får lära dig om de mest välkända kvalitets- och miljöledningssystemen i Sverige och i världen; hur de är uppbyggda och hur du praktiskt tillämpar dem.
Kursens pedagogik ger dig möjlighet att öva dig i att diskutera, arbeta i grupp, muntligt presentera och skriva uppsats. Vi diskuterar problem och lösningar för att ge dig förståelse för, och självförtroende i, att hantera frågor kring kvalitet och miljö inom dina framtida organisationer, och på så sätt vara med och göra skillnad.
Observera att kursen innehåller en del obligatoriska moment och att dessa kräver aktiv närvaro för att du ska kunna examineras på kursen (kompletteringsuppgifter medges ej annat än för undantag enligt studenthandboken)! Om du har för avsikt att läsa kursen, så kika på det preliminära schemat innan du bokar in ev. andra aktiviteter!
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0480
Läsåret 2023/2024
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480-30327)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480-30183)
2023-01-16 - 2023-03-21
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0480 Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring, 15,0 Hp
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and MarketingÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 5,0 | 0101 |
Projekt | 5,0 | 0102 |
Övningar och obligatorier | 5,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp företagsekonomi varav 10 hp organisationsteori och 10 hp marknadsföring.Mål
Kursens syfte är att ge studenten fördjupade kunskaper i organisationsteori, marknadsföring och hållbar utveckling. Dessa perspektiv tillämpas på kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Kursen ska dessutom bidra till att utveckla akademiska färdigheter, inklusive kritiskt tänkande, diskussion, muntlig såväl som skriftlig redovisning samt förmåga att samverka i grupp.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Tillämpa organisationsteori för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Studenten ska även kunna föreslå och argumentera för hållbara lösningar på dessa problem.
Tillämpa marknadsföringsteori för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Studenten ska även kunna föreslå och argumentera för hållbara lösningar på dessa problem.
Diskutera sambanden mellan kvalitets- och miljöproblem utifrån miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv.
Redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, samt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning.
Diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva ett hållbart kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer.
Innehåll
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp.
Kursen utgår ifrån:
Organisationsteori såsom ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring.
Marknadsföringsteori såsom kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande.
Miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Utifrån detta får studenten diskutera och kritiskt reflektera kring:
Organisationers kvalitets- och miljöproblem.
Praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer och intressenter för detta arbete.
Ledningsstandarder, med fokus på uppbyggnad, tillämpning och revision av kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).
Metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkänt projektarbete.
Godkänt deltagande på obligatoriska gästföreläsningar, obligatoriska övningar och obligatoriska seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kursbok:
- Ammenberg, J., 2023. Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer, upplaga 3. Studentlitteratur. ISBN: 9789144115597.
Kurskompendium:
- Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.
Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):
- Adler, P.S. and Borys, B. (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, 41 (1), pp. 61-89. https://www.jstor.org/stable/2393986?seq=1#metadata_info_tab_contents.
- Bravi, L., Santos, G., Pagano, A., & Murmura, F. (2020). Environmental management system according to ISO 14001: 2015 as a driver to sustainable development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2599-2614. https://doi.org/10.1002/csr.1985.
- Engberg, Sofie (2010). ISO 14001: Vägen till hållbar utveckling? – En litteraturstudie. Examensarbete nr 600, Institutionen för ekonomi, SLU. ISSN 1401-4084. Kan hämtas från Epsilon: http://stud.epsilon.slu.se/1634/1/Engberg_S_100613.pdf.
- Finne, Å. and Grönroos, C., 2017. Communication-in-use: customer-integrated marketing communication. European Journal of Marketing, vol. 53 no. 3, pp. 445-463. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EJM-08-2015-0553/full/html?fullSc=1&mbSc=1.
- Gray, E. R. & Balmer, J. M. T. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planning, Vol. 31, No. 5, pp. 695-702. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(98)00074-0.
- Hatch, M. J. & Schultz, M. (2003). Bringing the corporation into corporate branding. *European Journal of Marketing, *Vol. 37, No. 7/8, pp. 1041-1064. https://doi.org/10.1108/03090560310477654.
- Jian, G. (2007). Unpacking unintended consequences in planned organizational change: A process model. Management Communication Quarterly, Vol. 21, Iss. 5, pp. 5-28. https://journals.sagepub.com/doi.org/10.1177/0893318907301986.
- Shrivastava, P. (1995). Ecocentric management for a risk society. Academy of management review, 20(1), 118-137. http://www.jstor.org/stable/258889?casa_token=-Fc34oCaHiEAAAAA:f-U-aW-iPr67IW1Zo8cyGxL3KpZtEha4rtszizp4GRs9g-JYsEfkvevr_ggYErE4bc-3-C-Cx1FuIPCUQF6RqYdgRBi8vK9f9Otc5p4Fq-7yy9mFzv1k.
- van de Ven, A. H., & Poole, M. S. (1995). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, Vol. 20, Iss. 3, pp. 510-540. http://www.jstor.org/stable/258786.
- Walker, H., Di Sisto, L. & McBain, D. (2008). Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2008.01.007.
- Warrick, D. D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Business Horizons, 60(3), 395-404. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.01.011.
- Övrigt material på Canvas under rubriken ”Övrig litteratur”