Resistens mot havrebladlus i höstvete

Publicerad: 07 december 2016

Rödsotvirus är ett ökande problem i svensk höstveteodling i och med att höstarna blir allt mildare, något som gynnar de virusspridande bladlössen. I ett projekt vid SLU söks resistens mot havrebladlus med hjälp av en mycket känslig våg som kan mäta varje bladlusnymfs tillväxt efter fyra dygn på testplantan.

”Innan projektet avslutas ska jag och min medarbetare Vehbo Hot ha testat minst 600 olika vetesorter från olika länder”, berättar projektledare Inger Åhman.

Samma vetesorter testas också för resistens mot själva viruset vid ett institut i Tyskland. Ett växtförädlingsföretag i Frankrike tar sedan fram markörer för resistensen. Dessa kan veteförädlare använda som urvalsverktyg för att enklare kombinera virus- och bladlusresistens. En forskningsfond som bygger på utsädesavgifter från franska veteodlare finansierar projektet.

Inger Åhman, Professor
Institutionen för växtförädling