Future Forests lanserar ny bok: Forest Governance and Management Across Time

Publicerad: 14 september 2017

Diskussionen om skogen hamnar i kläm mellan föreställningar om framtiden och tolkningar av historien. Likväl måste beslut fattas i nuet. Det är utgångspunkten för den nya boken Forest Governance and Management Across Time, som föreslår ett mer konstruktivt sätt – reflexivt skogsbruk – att gemensamt möta framtidsutmaningarna.

Huvudförfattare för boken är Erland Mårald, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, Annika Nordin, professor i skoglig genetik och växtfysiologi vid SLU och Camilla Sandström, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet. Boken bygger på den forskning som bedrivits inom forskningsprogrammet Future Forests och beskriver en konstruktiv ansats – reflexivt skogsbruk – för att utveckla gemensamma handlingar rörande de komplexa skogsfrågorna, som präglas av starka värderingar, överlappande kunskaper och skilda styrnings- och brukningsvägar.

Annika Mossing, kommunikatör
Fakulteten för skogsvetenskap, SLU