Digitaliserad kvalitetsbedömning av livsmedel med 3D-röntgen och ultraljud

Publicerad: 23 november 2023

I ett samarbete mellan SLU och Luleå tekniska universitet har forskare undersökt möjligheten att använda modern digital teknik som CT-röntgen och ultraljud för att bestämma kvaliteten på livsmedel under produktionstiden. Det innebär att man kan få information om när ett lamm är moget för slakt, redan när det går på bete.

En stor fördel med dessa tekniker är att man kan mäta under produktionens gång, t.ex. kan man röntga osten och sedan lagra den vidare. Eller få information om när lammet är slaktmoget redan när det går på bete.

Se filmerna om hur utvärderingen av denna teknik har gått till!

I den här filmen berättar några av forskarna mer om projektet.

I den här filmen berättar forskaren Mårten Hetta vid Sveriges lantbruksuniversitet och lammproducenten Kristina Johansson mer om projektet.

Fakta:

NorrlandsNavet är ett center för utveckling av företagsverksamhet i norra Sverige. Centret drivs av Luleå tekniska universitet och finansieras av Familjen Kamprads stiftelse, och kommer att under åtta år fokusera på utvecklingen av små och medelstora företag i regionen.