Lär dig hur evolution och ekologi kan hjälpa dig att bli en bättre djurvårdare

Senast ändrad: 09 oktober 2023

Oavsett om du är veterinär, djurskötare eller arbetar med någon aspekt av djurhållning och skötsel är djurets evolutionära och ekologiska historia viktig kunskap. Det påverkar djurens hälsa, beteende och välbefinnande. Den här kursen visar dig hur viktigt detta perspektiv är när du arbetar med domesticerade eller vilda djur.

Se djur från en ny synvinkel

Kursen ger en djupare förståelse för evolutionära och ekologiska processer än vad som oftast presenteras inom ämnen som rör djurvetenskap. Särskilt hur dessa principer kan tillämpas av djurvårdare för att berika deras förståelse av djurens biologi, beteende, sjukdomar, medicin och kultur. Kursen fokuserar främst på hur evolutionär historia och ekologi har format djurs biologi, särskilt när det gäller sällskapsdjur och boskap, men använder också många exempel från vilda arter.

Vem bör gå den här kursen?

Kursen är utformad så att den kan tas av studenter som redan är inskrivna i heltidsprogramstudier eller personer som arbetar med djur och inte har råd att ta ledigt för vanliga universitetskurser. Om du kan hitta 3 timmar i veckan för att delta i föreläsningarna (live eller inspelade för att passa din tidtabell) och vill tänka på djurens värld ur en ny synvinkel bör du överväga att ta den här kursen.

Vad hade förra årets studenter att säga?

Kursen 2023 fick en betygssättning av 4,8 / 5.

"Som nybliven veterinär med ett intresse för vilda djur, djurskydd och evolution - har den här kursen varit den mest intressanta kursen jag någonsin deltagit i!"

"Av alla kurser jag har deltagit i på universitetet har detta varit min favorit! Det faktum att föreläsningarna var inspelade och diskussionerna var online har hjälpt mig att organisera min tid bättre och kunna slutföra mina andra studier också."

Evolution och ekologi för djurstudenter (och andra fantastiska människor)

Vi erbjuder den här som en deltidskurs våren 2024 via zoom. Huvudlärare är  Matthew Low forskare i ekologi och utsedd till excellent lärare av SLU år 2023. Kursen ges på engelska.

Läs mer om kursen Evolution and ecology for animal science students