Göteborg

Senast ändrad: 05 mars 2024
Gullmarsfjorden, havsmiljö. Foto.

På Institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd på orten Göteborg finns verksamhet kopplad till fiskars välfärd, miljö och hälsa. Verksamheten sker i samverkan med Institutionen för biologi och miljövetenskaper vid Göteborgs Universitet där vi har tillgång till moderna och ändamålsenliga labbutrymmen och Sveriges största försöksdjuravdelning för fisk med akvariesystem och tankar anpassade för att hålla söt- och saltvattensfisk av olika storlekar och arter. I Göteborg finns också viktiga samverkanspartners såsom forskningsinstitutionerna RISE och IVL samt Havs- och vattenmyndigheten.

Utmärkande för verksamheten i Göteborg är att den till stor del bygger på internationell samverkan mellan forskare, vattenbrukare, yrkesfiskare, branschorganisationer, och utvecklare av innovationer för vattenbruk och fiske. För detta utgör Göteborgs geografiska läge en naturlig utgångspunkt för att bedriva internationellt erkänd forskning. Även närheten till orten Skara och samarbetet med forskarna där har varit en starkt bidragande orsak till verksamhetens framgångsrika utveckling.