Skara

Senast ändrad: 05 mars 2024
Huvudbyggnaden i Skara. Foto.

På Institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd på orten Skara finns verksamhet inom till exempel husdjurens miljö och hälsa, etologi, antrozoologi, bevarandebiologi samt nöt- och lammköttsproduktion. Till orten hör också SLU:s anläggning SLU Götala nöt- och lammköttsforskning. Djurrelaterad forskning och utbildning har lång tradition i Skara, då Sveriges första veterinärutbildning skedde här på 1700-talet. Förutom fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap finns två andra av SLU:s fyra fakulteter representerade på SLU i Skara med verksamhet kring till exempel precisionsodling och rådgivningsmetodik samt försöksstationen Lanna. På SLU:s campus finns också viktiga samarbetspartners såsom utvecklingsbolaget Agroväst och forskningsinstitutet RISE.

Utmärkande för orten Skara är att den ligger i landets största lantbrukslän. Därmed har SLU tillgång till, och goda möjligheter till samverkan med, många kommersiella djurbesättningar och tillhörande verksamheter såsom förädlingsindustri och rådgivningsföretag. Formaliserade längre samarbeten inom såväl forskning som undervisning sker, förutom med enskilda djurhållare, även med till exempel Västra Götalandsregionen (inklusive deras naturbruksskolor), Hushållningssällskapet Sjuhärad, Agroväst, Gård och Djurhälsan, Lantmännens Framtidsgård Viken, Skövde slakteri, Skara lammslakteri, Falköpings mejeri, Gäsene mejeri och Nordens Ark.