Lagra data under pågående forskning och miljöanalys

Sidan granskad:  2025-05-09

Det finns flera sätt att lagra vetenskapliga data säkert vid SLU. Den här guiden hjälper dig att navigera bland de olika alternativen.

Vad menas med lagring i den här guiden?

Den här guiden handlar om var man sparar filer man arbetar med och hur man delar de med andra. För guider om hur man publicerar och delar färdiga data, och information om hur man arkiverar data från forskning och miljöanalys, se "Relaterad läsning" längre ned på sidan.

Tänk först igenom detta

Vilken lagringslösning som är bäst för ett specifikt projekt beror på en rad faktorer. Genom att tänka igenom frågorna nedan kan du lättare välja en passande lösning för ditt projekts data.

Vetenskapliga data kan vara känsliga av olika skäl, och olika känsliga. Därför kan de ha olika behov av skyddsnivå, vilket påverkar vilka lagringslösningar som är lämpliga. Data kan vara skyddsvärda till exempel på grund av sekretess och på grund av förekomst av information om hotade arter, företagshemligheter, personuppgifter (se längre ned på den här sidan) och säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.

Läs mer:

En informationsklassning hjälper dig avgöra skyddsnivå

Informationsklassning är en metod för att kartlägga vilka konsekvenser otillräckligt skydd av en given informationsmängd kan innebära, för att kunna välja rätt åtgärder för att skydda informationen. För varje nytt projekt inom forskning och miljöanalys ska en informationsklassning och en riskbedömning göras.

Informationsklassning är en bra grund för att identifiera vilken eller vilka lagringslösningar som ska användas. Mer information om informationsklassning finns på medarbetarwebben:

Tänk på att fler uppgifter betraktas som personuppgifter än du kanske tror, så en noggrann genomgång är nödvändig. Observera också att metadata i många fall innehåller personuppgifter som markägande och namn på fält- och labbpersonal.

  • Du kan lagra uppgifterna på din arbetsdator (i en mapp endast du har tillgång till), på SLU:s centrala fillagring ”Restricted” och på Sharepoint.
  • Du får inte lagra filer med personuppgifter på SLU Onedrive eller på Teams.
  • Data med personuppgifter får inte lagras i en molntjänst utan att ett personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan SLU och molntjänstleverantören.
  • Känsliga personuppgifter får aldrig sparas i molntjänster.
  • Data med personuppgifter får inte överföras till ett land utanför EU/EES
  • Om data som någon utanför SLU ska ta del av innehåller personuppgifter behöver det finnas ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal. Exempelvis behövs det om en organisation eller utomstående forskare inom eller utanför ett samarbete ska använda data. Läs mer på länken nedan eller kontakta dms@slu.se för hjälp. 

Läs mer om vad personuppgifter är och vilka krav som gäller: 

En del av lagringslösningar tillgängliga på SLU tillåter andra personer att läsa eller redigera sparade filer. Vissa kräver ett SLU-konto för att komma åt filerna, medan andra tillåter åtkomst för personer från andra organisationer.

Observera att alla alternativ nedan inte är lämpliga om dina filer innehåller personuppgifter, konfidentiell eller särskilt skyddsvärd information.

Lagringslösningar för att dela data inom SLU

  • Microsoft OneDrive (molntjänst)
  • Microsoft Teams (molntjänst)
  • SLU:s centrala fillagring (Common och Restricted)
  • Sharepoint

Lagringslösningar för att dela data utanför SLU

  • Microsoft OneDrive (molntjänst)

Filöverföring

  • Zendto

Behov av stort lagringsutrymme är normalt inte ett problem, men kan innebära extra kostnader.

Alla vetenskapliga data på SLU bör säkerhetskopieras regelbundet för att förhindra dataförlust. De flesta lagringstjänster på SLU inkluderar en backuplösning, men i vissa fall behöver en backupfunktion läggas till separat. Hur ofta säkerhetskopiering ska göras och hur många versioner av en fil som ska sparas varierar från projekt till projekt.

  • Säkerställ att lagringslösningen du använder inkluderar en backupfunktion och att backupfunktionen möter dina krav.

Lagringslösningar tillgängliga på SLU

Nedan följer en översiktlig beskrivning av de lagringslösningar som finns tillgängliga för anställda på SLU. På IT-avdelningens sidor på medarbetarwebben finns utförligare beskrivningar.

  • Om du använder en SLU-dator (om din institution har avtal med IT-avdelningen och köper datorer genom dem) kan du spara i hemkatalogen (mina dokument, mina bilder, mm). Då säkerhetskopieras dina filer på SLU-servrar och du kan komma åt dom från andra datorer.
  • Om du inte använder SLU-dator (om din institution köper dator själva eller om du använder Mac eller Linux) måste du själv se till att dina filer säkerhetskopieras.

Läs mer om vad en SLU-dator är och hur den fungerar: SLU-Datorn (medarbetarwebben).

Microsoft Onedrive är en molntjänst för lagring av filer. Använd Onedrive genom SLU med ditt SLU-login.

  • Går att dela filer inom och utanför SLU.
  • Får ej användas till personuppgifter, konfidentiellt eller särskilt skyddsvärt material.
  • Kopplat till en person och därför bara tillgängligt så länge användarkontot på SLU är aktivt.
  • Det finns inga lokala (på SLU) säkerhetskopior av Onedrive-filerna.
  • Tänk på att det finns begränsningar på vad man får lagra i molntjänster. 
  • Det är inte garanterat att specifika molntjänster alltid finns kvar och alltid är tillgängliga
  • Du behöver ha säkerhetskopior på filer som lagras på molntjänster för att inte förlora data om något händer med molntjänsten.
  • Filer i Teams är bara tillgängliga för medlemmarna i ”teamet”.
  • Filer sparas på servrar utanför SLU och Teams är därför inte lämpligt för personuppgifter (inkl. känsliga), skyddsvärda data och konfidentiellt material.

IT-avdelningen tillhandahåller centrala tjänster för att flera personer (inom SLU) ska ha åtkomst till gemensamma mappar. De kan användas av institutioner, forskningsprojekt, mer mera. Tjänsterna och från IT-avdelningen. De det finns två olika tjänster:

  • Common används av en institution eller avdelning för gemensamt arbetsmaterial. Alla som har tillgång till mappen Common har möjlighet att läsa, spara, redigera och radera filer. Common är inte lämpligt för känsliga personuppgifter, konfidentiellt eller särskilt skyddsvärt material.
  • Restricted är ett gemensamt lagringsutrymme för ett begränsat antal personer som är lämpligt för en mindre arbetsgrupp eller ett projekt.

Läs mer om SLU:s centrala fillagring: Fillagring (medarbetarwebben)

Alla på SLU kan beställa en Sharepointsajt med lagring på 10GB av IT-avdelningen utan kostnad. Sharepointsajten kan delas mellan flera personer inom SLU.

Läs mer på IT-avdelningens sidor: Sharepoint (medarbetarwebben)

 

SLU har en stödfunktion, GIS-stöd, som bland annat har i uppdrag att stödja miljöanalys- och forskningsverksamheter avseende karttjänster, applikationsutveckling, visningstjänster, samt lagring och distribution av geografiska data. GIS-stöd kan bland annat publicera och lagra stora datamängder utan kostnad för forskningsprojekt och miljöanalysverksamheter.

Kontakta GIS-stöd för mer information:

Zendto är en tjänst för att skicka och ta emot stora filer inom SLU och mellan SLU och externa samarbetspartner. Zendto har stöd för att hantera känsligt material.

Behöver du hjälp?

Om du har frågor om hantering av vetenskapliga data, kontakta SLU:s stödfunktion för datahantering. I stödfunktionen ingår bland annat datahanteringsspecialister, IT-experter, arkivarier, jurister, forskningsrådgivare, specialister på informationssäkerhet och bibliotekarier.

Relaterad läsning

Kontakt