SLU stärker Afrikansk forskning

Publicerad: 24 augusti 2016

"Biosciences eastern and central Africa-International Livestock Research Institute" (BecA-ILRI) och SLU har nyligen arrangerat ett två veckors lång kurs i avancerad genomik och bioinformatik vid ILRI campus i Nairobi, Kenya.

Workshopen, som samlade deltagare från flera Afrikanska länder berörde flera aspekter av genomik och bioinformatik, från grundläggande statistik för analys av biologisk data, sekvensering på Illumina MiSeq-plattformen till introduktion i Linux mm.

Utblidningskurser av det här slaget bidrar starkt till att bygga upp ett nätverk av forskare med kapacitet att tillämpa genomik och bioinformatik inom forskning som berör de akuta jordbruksutmaningarna i Afrika.

Kursen gavs första gången 2006 inom ramen för ett SIDA projekt och har sedan dess givits årligen i samarbete mellan SLU och BECA/ILRI. Kursen firar i år sitt 10-årsjubileum och har undervisat genom åren mer än 300 afrikanska forskare.

Från SLU deltog Erik Bongcam Rudloff och Hadrien Gourle  från Institutionen för Husdjursgenetik.

Erik Bongcam Rudloff, professor
Institutionen för husdjursgenetik, SLU