Bokträd i Kunskapsparken på Ultuna attackerad av aggressiv skadegörare

Publicerad: 10 januari 2017

En bok i Kunskapsparken på Ultuna har en mörk blödning på stammen, något som undersöktes vidare av trädgårdsmästaren, en student och två forskare. Undersökningar visade att sjukdomen orsakas av aggressiva patogenen Phytophthora cactorum, och fler träd i trädgården kan vara smittade.

Doktoranden Miguel Angel Redondo upptäcktes i somras ett bokträd i Kunskapsparken som hade en mörk blödningar på stammen under sin lunchpromenad. Det tyder på att träden är infekterat med någon slags sjukdom. Dessutom hade trädet mindre blad i kronan än vanligt.  Men tillåtelse av trädgårdsmästaren John Lööf Green som har hand om Kunskapsträdgården började Miguel, studenten Jérémy Martel och forskaren Jonàs Oliva undersöka skadan. Undersökningen gjordes inom ramen för en kurs i skogsskador som hölls på institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi.

Gruppen tog prover från bokstammen som de analyserade genom att odla dem på agarplattor. DNA från kolonierna som växte fram på agarplattorna extraherades och analyserades. DNA-sekvensen matchade perfekt en art som kallas Phytophthora cactorum som hör till gruppen algsvampar.

– Nu blev vi rätt bekymrade eftersom Phytophthora cactorum är en aggresiv art som kan infektera nära 200 olika växter, däribland många fruktträd, säger Jérémy Martel.

Phytophthora cactorum introduceras ofta tillsammans med infekterade växter från plantskolor, och det är troligtvis så den har kommit till Ultuna. Alla arter i Phytophthora-gruppen sprids via vatten och jord. Sporerna gror när förutsättningarna är de rätta, vilket oftas betyder varma temperaturer och mycket vatten i marken.

- Vi tycker att något bör göras för att bekämpa sjukdomen. Att den här skadegöraren kan infektera så många olika träd och växter gör att den kan ställa till stora problem i Kunskapsparken. Nu har vi bara hittat ett drabbat träd, men det betyder inte att andra träd inte har smittats. Det finns olika medel som kan användas för att bekämpa den här sjukdomen; fenylamider och fosfonater. De gör det svårare för skadegöraren att växa och öka motståndet hos den infekterade träd, säger Miguel Angel Redondo.

- Det var ett perfekt tillfälle att undervisa om skogsskadegörare med en riktig fallstudie. Det var förstås extra intressant att skadegöraren upptäcktes på universitetsområdet. Det var kul att samarbeta med John Lööf Green, vi fick verkligen möjlighet att dra nytta av varandra kompetenser, säger Jonas Oliva.