Älgkorna snabbaste vandrarna

Publicerad: 30 april 2020
Älg i fjällområdet vintertid med halsband. Foto.

Från slutet av april till slutet av maj vandrar de flesta vandringsälgar från sina vinterområden till platsen där de ska spendera sommaren och delar av hösten. För älgkorna går denna vandring ganska snabbt, redan efter en till tre veckor är de på plats i sommarområdet där de ska föda upp sina kalvar.

Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har sedan 2003 studerat älgars rörelse genom att utrusta dem med GPS-halsband och kan i dag jämföra älgarnas rörelse i 21 olika områden runt om i Sverige från söder i Växjö till norr i Nikkaluokta/Kiruna. De har bland annat undersökt vandringstiderna för de älgar som vandrar. Studierna sträcker sig över tolv breddgrader (ungefär 1350 km fågelvägen) och ger kunskap om älgars vandringsbeteende i olika delar av landet.

Andelen av älgarna som vandrar, avstånden och vandringstiderna varierar både mellan var i Sverige älgarna finns och även mellan enskilda älgar inom varje område, men vissa tydliga lärdomar går att dra.

– Att älgkorna vandrar snabbare än tjurarna mellan vinter- och sommarområdet är tydligt. Det beror troligtvis på att de vill hinna fram i tid till kalvens födelse, säger Wiebke Neumann, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Tjurarna tar det lugnare

Vuxna tjurar tar det lugnare. De lämnar generellt sina vinterområden senare än älgkorna och tar lite längre tid på sig under vandringen. Deras tid i sommarområdet kan vara ganska kort, bara någon månad.

– Sedan kan de vandra vidare till sitt brunstområde som utgör en mycket viktig del i deras älgår eftersom det är där de kommer para sig med olika älgkor och sprida sina gener vidare, säger Wiebke Neumann.

Forskarna har också sett att både andelen vandringsälgar och avstånden de vandrar oftast ökar ju längre norrut och ju närmare fjällområden älgarna finns.

De älgar som vi följer i SVT:s slow tv-projekt Den stora älgvandringen är på väg från sina vinterområden till sina sommarområden. Vid Kullberg brukar hundratals älgar simma över Ångermanälven vid ungefär samma tid varje vår. Men varför går de samma väg år efter år?

– Liksom oss använder djuren den lättaste och minst energikrävande vägen genom landskapet, säger Wiebke Neumann. I områden med mycket berg och dalar är det oftast terrängen som formar den lättaste vägen, men även faktorer som predationsrisk kan spela in.

Läs också

Allt du vill veta om älg

På denna sida hittar du nyheter, kuriosa, filmer och annat med den gemensamma nämnaren älg! Du kan också ställa din egen fråga till älgforskarna.

Älg i skog. Foto.