Mitt SLU-konto
Mitt SLU-konto
När kan jag hämta ut mitt konto?
Som ny student på SLU kan du kvittera ut ditt konto först när du är antagen till ett program eller en kurs och är överförd till Ladok. Du kan alltså aktivera ditt studentkonto tidigast sista veckan i juli för höstterminen och sista veckan i december för vårterminen.
Har du gjort en sen anmälan behandlas den utifrån anmälningsdatum och det kan då variera när antagningen kan göras.
Så här gör du för att få tillgång till ditt konto
För att få tillgång till ditt studentkonto vid SLU behöver du vara antagen på en kurs.
Du kan läsa instruktionen för kontouthämtning eller gå direkt till sidan där du kan kvittera ut ditt användarkonto.
Innan du får kontot ska du läsa igenom de föreskrifter som gäller för utnyttjande av IT-resurser och acceptera dessa genom att sätta kryss i rutan.
Om du har problem med detta kontakta IT-support. Medtag id-handlingar och antagningsbesked vid besök på plats.
Hur länge har jag tillgång till mitt studentkonto?
Studentkontot avaktiveras två år efter din senaste registrerade kurs avslutats.
Din hemkatalog i SLU:s fillagringssystem raderas ett år efter examen. Ett gott råd är, om du har data sparat där som du vill ha tillgång till efter din examen bör du spara det på något eget datalagringsmedia.
Om du inte tar ut examen kommer ditt data att raderas när det gått ett år utan att studieresultat registrerats i Ladok.
Licenser för programvara och lagring i Onedrive upphör sex månader efter din senaste kurs avslutats.
Kompletteringar efter att kontot inaktiverats
Om du behöver göra kompletteringar efter att kontot inaktiveras gäller följande:
- Skriva omtenta – Vänd dig till institutionen där kursen ges så registrerar de dig på omtentan i Ladok. Ditt studentkonto aktiveras då automatiskt.
- Lämna in exjobb – Ansvarig institution kan omregistrera dig på kursen. Ditt studentkonto aktiveras då automatiskt.
- Göra stora kompletteringar - Ansvarig institution kan omregistrera dig på kursen. Ditt studentkonto aktiveras då automatiskt
Enstaka inlämningar i Canvas när kontot inaktiverats
Om du behöver göra enstaka inlämningar i Canvas finns flera möjligheter:
- Kursansvariga kan registrera uppgiften åt dig i Canvas.
- Institutionen kan omregistrera dig på kursen. Du får då ett riktigt SLU-konto och kan slutföra uppgiften.
- Institutionen kan kontakta Servicedesk, som kan skapa en egen inloggning åt dig i Canvas. Du kan då enbart logga in i Canvas och kommer inte åt andra system.
Kontakt
-
Servicedesk
Vi har öppet helgfria dagar 8-16. Våra kundmottagningar har öppet 8-16 med lunchstängt 11.30-12.30
Du hittar mer info här:
support.slu.se