Kurs i elfiske i Älvkarleby, oktober 2024. Här visar läraren Jörgen Rask studenterna hur elfiske går till. Foto: Josefine Karlsson

Miljömål inom utbildning

Sidan granskad:  2025-12-11

Vi integrerar miljö och hållbar utveckling i utbildningen för att ge studenter kunskap, verktyg och mod att möta framtidens utmaningar. Genom tydliga miljömål stärker vi deras möjlighet att bidra till en mer hållbar värld.

Övergripande mål

Alla studenter som deltar i något av SLU:s program ska, inför sin framtida yrkesutövning, få en bra bas att hantera alla hållbarhetsperspektiv på (ekonomiskt, socialt och miljömässigt). Det uppnår vi genom att uppnå nedanstående delmål.

Uppföljning: Se uppföljning för delmålen nedan.

 

1. Hållbarhet i alla program

Integrera hållbar utveckling i alla program (100 %) till 2025.

Handlingsplan:
Programmen ser över hållbarhetsaspekterna och ser till att kunskap inom hållbar utveckling finns säkerställt inom alla program. 

SLU högskolepedagogiska grundkurs innehåller en modul om UHU. Motsvarande modul erbjuds alla kursansvariga. SLU:s övriga högskolepedagogiska kurser innehållet inslag av UHU.

Uppföljning:
Vid utgången av 2024 hade SLU ett 50-tal utbildningar på grund- och avancerad nivå. Samtliga program vid SLU har enligt deras beskrivningar hållbarhetsaspekter som en del av programmens generella profil, men hållbarhetsaspekterna skulle kunna konkretiseras ytterligare i några av utbildningsplanerna.

Under 2024 har ytterligare 8 kursansvariga deltagit i utbildningen ”Utbildning för hållbar utveckling” (UHU). Det innebär att sedan 2014 har över 500 kursledare antagits till utbildningen i UHU och drygt 90% har genomfört den helt.

 

2. Kursutvärderingar

I kursutvärderingar senast år 2025 få minst 3,5 (av 5,0 möjliga) i medelvärde på fråga om i vilken utsträckning som hållbarhet integrerats i utbildningen.

Handlingsplan:
Programmen ser över hållbarhetsaspekterna och ser till att kunskap inom hållbar utveckling finns säkerställt inom alla program och tar hänsyn till tidigare kursvärderingar.

Uppföljning:
Genomsnittet för kursutvärderingsfrågan om hållbarhet har fortsatt öka och låg 2024 på 4,24 av 5 möjliga. Även om genomsnittet är bra fanns det en spridning från 2.5 till 5.0 så det finns mer att göra på vissa program.  

 

3. Alumner

Minst 70 % av tillfrågade alumner ska uppleva att deras utbildning (i program) ska ha gett dem verktyg att arbeta med alla tre dimensioner av hållbar utveckling i deras nuvarande yrkesutövning, samt om de anser sig använda verktygen och bidra till en mer hållbar värld.

Handlingsplan: 
Skapa en metod för att fråga alumner om deras yrkesutövning. Genom uppföljningen ska man kunna se hur väl alumnerna tycker sig ha fått verktyg inom ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.

Uppföljning:
Medelvärdet vid 2021 års alumnenkät var 7 på en skala 1-10. Målet följs upp under 2025. Uppföljning sker vart tredje år.