Fysisk aktivitet och natur på recept

Senast ändrad: 26 april 2024

Detta är en artikel från Naturvägledaren 2015.1.

Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en skriftlig ordination på en aktivitet som anpassas till de förutsättningar som varje enskild patient har. Receptet skrivs ut av en läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast som i samråd med patienten bestämmer vilken typ av aktivitet som ordineras, till exempel promenader, cykling, dans eller styrketräning. I receptet anges hur ofta och hur länge träningen ska pågå.

Fysisk aktivitet på recept skrivs ut som komplement till eller istället för medicin. Det finns gott om vetenskapliga belägg för att fysisk aktivitet främjar en god hälsa och kan förebygga och behandla en mängd sjukdomar. Att röra på sig leder till bättre sömn och humör, viktminskning och kan avhjälpa negativa konsekvenser av stress. Högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, diabetes, depression är några exempel på sjukdomstillstånd där fysisk aktivitet har bevisad effekt.

Natur på recept

Med Fysisk aktivitet på recept som förebild har pilotsatsningen Natur på recept genomförts i Täby kommun under hösten 2014. I samarbete med vårdgivare och föreningar på orten, har personer med stressymptom eller lätt depression fått erbjudande om sex guidade skogspromenader med fokus på medveten närvaro och avslappning. Bosse Rosén, utbildare och inspiratör på Balansverkstan, har tagit fram en guidehandledning från projektet som han generöst delar med sig av. Länk finns i högerspalten.

Under de senaste åren har många forskningsprojekt studerat sambandet mellan vistelse i natur eller trädgård och psykisk hälsa, och funnit att det finns positiva samband både för att förebygga ohälsa och för rehabilitering. Naturunderstödd rehabilitering (Nature-Based Rehabilitation, NBR) har bland andra Eva Sahlin vid SLU i Alnarp arbetat med i sina doktorandstudier. Hon disputerade i december i år med avhandlingen To stress the importance of nature. Nature-Based Therapy for the Rehabilitation and Prevention of Stress-Related Disorders.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv