Josefina Jonsson

Undervisning
Josefina är kursledare för:
- FÖ0428: Marknadsföring
- FÖ0496: Ledarskap och entreprenörskap i hållbar utveckling
- FÖ0487: Organisationsteori II: förändring och resiliens
Josefina deltar även i undervisningen i kvalitets- och miljöledning (fördjupad teori i organisation och marknadsföring), Metodkurser samt handleder kandidat- och masteruppsatser.
Delaktig i MOTT, ett utbildningsspår inom marknadsföring och organisation som 2021 tilldelades SLU:s pedagogiska lagpris.
Forskning
Pågående forskningsprojekt
- Nycklar till att navigera funktionella entreprenöriella ekosystem på landsbygden. Finansiär: Familjen Kamprads stiftelse
Tidigare forskningsprojekt
- Lantbrukares företagsledning och sociala medier. Finansiär: KCF
- Nycklar för en levande landsbygd. Finansiär: Familjen Kamprads stiftelse.
Samverkan
Utöver sin samverkan i forskningsprojekt är Josefina aktiv i andra samverkansinitiativ, både inom akademin och i externa nätverk.
- Sedan mars 2025 i styrgruppen för SLU Urban Futures.
- Medverkat i SLU:s arbetet med Landsbygdspropositionen (under 2024)
- Medlem i ISBE - Institute for Small Business and Entrepreneurship
- Josefina satt i styrgruppen för Digilo, mellan augusti 2020 – februari 2023. Projektet erbjöd kurser och företagscoaching för företag i Dalarna, Gävleborg och Värmland, relaterat till digitalisering.
Bakgrund
Josefina har tidigare studerat företagsekonomi och global miljöhistoria, samt innehar en masterexamen från Uppsala universitet. Doktorsexamen i företagsekonomi 2023.
Handledning
Josefina är biträdande handledare för en doktorand och ger vägledning till kandidat- och masterstudenter i deras uppsatser och projekt.
Publikationer i urval
Jonsson, J., & Roos, A. (2025). Using netnography to explore the entrepreneurship process. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 0(0). https://doi.org/10.1177/14657503251341791
Jonsson, J. (2023) Exploring the social and spatial role of social media for community entrepreneurship, Entrepreneurship & Regional Development, DOI: 10.1080/08985626.2023.2287696
Jonsson, J. (2023). When social media backfires – intrusive ties in entrepreneurship. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 0(0). https://doi.org/10.1177/14657503231196104
Jonsson, J. and Gaddefors, J. (2023), "How online communities are important for rural entrepreneurial change – the library revolt", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, Vol. 17 No. 4, pp. 815-833. https://doi.org/10.1108/JEC-01-2022-0016
Book
Gaddefors, J. & Jonsson, J. (Ed.) 2022. Nycklar för en levande landsbygd. Lund. ISBN: 978-91-519-7231-2