Kontaktinformation
Märit Jansson

Presentation
Jag arbetar som universitetslektor i landskapsplanering med inriktning mot stadslandskapets bruk och förvaltning. Efter examen som landskapsarkitekt 2004 arbetade jag vidare med forskning om lekplatsförvaltning och lekplatsbruk och disputerade 2009 på avhandlingen Management and Use of Public Outdoor Playgrounds. Därefter har jag varit engagerad inom undervisning, forskning och ledarskap, främst vid SLU och LTV-fakulteten. Sedan 2016 är jag docent i landskapsplanering.
Mina huvudsakliga intressen berör betydelsen av grönytor och deras förvaltning med fokus på sociala aspekter för en hållbar stadsutveckling. Mest har det handlat om barns utemiljöer på lekplatser, skolgårdar och i bostadsområden, om utemiljön och dess förvaltning och planering för barn och andra brukare, om betydelsen av urban grönska och om upplevd trygghet vid vegetation.
Jag är ämnesgruppledare sedan 2020 (under 2014 ämnesgruppledare, under 2015-2019 ställföreträdande ämnesgruppsledare) för ämnesgruppen Landscape Governance and Management vid Institutionen för Landskapsarkitektur, planering och förvaltning.
Under 2020 vikarierar jag som samverkanslektor, med utåtriktad verksamhet kring min forskning och för hela SLU Landskap.
Under 2013-2015, 2016-2018 samt 2019-2021 är jag ledamot i LTV-fakultetens fakultetsnämnd.
Undervisning
Jag medverkar i ett flertal kurser, främst i moment som rör barns utemiljöer eller kvalitativa forskningsmetoder. Jag handleder självständiga arbeten i ett flertal olika utbildningsprogram i den omfattning jag hinner.
Under åren 2010-2014 var jag kursledare (för kursen Stadens utmaningar på masterprogrammet Hållbar stadsutveckling samt kandidatarbeteskurser inom trädgårdsingenjörsprogrammet med designinriktning och landskapsingenjörsprogrammet).
Forskning
Jag leder och deltar i större och mindre forskningsprojekt, till stor del finansierad av Formas. Just nu fokuserar jag på barnvänlig förvaltning och planering, välfärdens landskap och hållbar vegetation på skolgårdar. Tidigare har jag undersökt trygghetsupplevelser i bostadsområden med vegetation, svenska lekplatsers roll historiskt och idag, barns perspektiv på grön skolgårdsutveckling och värdet av urban grönska.
Samverkan
Under 2020 och våren 2021 har jag en del av min arbetstid avsatt för samverkan genom att jag vikarierar som samverkanslektor. Därigenom har jag möjlighet att fungera som kontaktperson och stöd för samverkan, till exempel mellan SLU och omvärlden. Mycket av mitt arbete görs i samarbete med omvärlden, med kommuner, skolor, organisationer, statliga verk, bostadsföretag, konsultföretag mm - inom forskningsprojekt eller i spridningen av resultat. Jag anlitas ofta som föreläsare om utveckling och förvaltning för barnvänlig bebyggd miljö, skolgårdar, lekplatser mm.
Läs om forskningen
En del publikationer från min forskning är på svenska och tillgängliga digitalt. Ta gärna del av dem! Det gäller främst dessa rapporter om upplevd trygghet och vegetationsutveckling:
Vegetationsstyrning för ökad trygghet
Trygghet i bostadsområdets gröna utemiljöer
dessa publikationer om värdet av en grönblå stadsutveckling:
Hela staden - argument för en grönblå stadsbyggnad
dessa rapporter, sammanställda tillsammans med studenter på kursen "Stadens utmaningar", om hållbar stadsutveckling:
Hållbara städer - tankar från kursen Stadens utmaningar
Tillbaka till den hållbara staden: tankar från kursen Stadens utmaningar
samt kapitlet "Skolträdgårdens goda sidor" i denna rapport:
Stadsodling – Reflektioner och perspektiv från SLU Alnarp
Några exempel från media:
"Stadsplanerarna missar barnen" - debattartikel SvD
Moderna lekplatser för perfekta - artikel i SvD (med flera tidningar)
Hur ser den perfekta lekplatsen ut? Såhär kanske - artikel i KIT
Grönt är inte bara skönt - artikel i Sydsvenskan
Se också profil på ResearchGate och LinkedIn
Publikationer i urval
(se längre ner för utförlig publikationslista med länkar)
Böcker och rapporter:
Jansson, M. & Randrup, T.B. (red.) (2020). Urban open space governance and management. Routledge.
Jansson, M., Vicenzotti, V. & Diedrich, L. (2019). Landscape design based on research: A methodological guide to design-oriented projects for students and teachers in landscape architecture. LTV Reportseries 2019:10.
Jansson, M. & Klintborg Ahlklo, Å. (red.) (2016). Plats för lek: svenska lekplatser förr och nu. Svensk Byggtjänst.
Jansson, M., Persson, A. & Östman, L. (2013). Hela staden – argument för en grönblå stadsbyggnad. Stad & Land 183. Movium, SLU.
Jansson, M., Bolin, M., Urde, I., Larsson Lindersköld, S., Enquist, K., Fehler, J., Laurin, N., Österberg, T., Karlsson, I., Sjöblom, J., Lemberg, J. & Gren, S. (2013). Hållbara städer – tankar från kursen Stadens utmaningar. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, report 2013:11.
Jansson, M., Fors, H., Kristensson, E., Gunnarsson, A., Lindgren, T., Wiström, B. & Norlin, M. (2012). Trygghet i bostadsområdets gröna utemiljöer. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science.
Gunnarsson, A., Jansson, M., Fors, H. & Kristensson, E. (2012). Vegetationsstyrning för ökad trygghet. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, report 2012.
Jansson, M. (2009). Management and use of public outdoor playgrounds. Doctoral dissertation. Acta Universitatis agriculturae Sueciae, nr 2009:46.
Jansson, M. (2008). Kommunala lekplatser i tider av förändring. Report. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, vol 2008:9.
Artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter:
Wales, M., Mårtensson, F. & Jansson, M. (2020). ‘You can be outside a lot': independent mobility and agency among children in a suburban community in Sweden. Children's Geographies
Jansson, M., Vogel, N., Fors, H. & Randrup, T. (2019). The governance of landscape management: new approaches to urban open space development. Landscape Research
Fors, H., Jansson, M., Nielsen, A.B. (2018). The impact of resident participation on urban woodland quality-a case study of Sletten, Denmark. Forests 9(11), 670.
Jansson, M., Abdulah, M. & Eriksson, A. (2018). Secondary school students’ perspectives and use of three school grounds of varying size, content and design. Urban Forestry & Urban Greening, 30, 115-123.
Jansson, M., Mårtensson, F. & Gunnarsson, A. (2018). The meaning of participation in school ground greening: a study from project to everyday setting. Landscape Research
Patching, G., Rahm, J., Jansson, M., & Johansson, M. (2017). A New Method of Random Environmental Walking for Assessing Behavioral Preferences for Different Lighting Applications. Frontiers in Psychology
Jansson, M., Sundevall, E. & Wales, M. (2016). The role of green spaces and their management in a child-friendly urban village. Urban Forestry & Urban Greening 18, 228-36.
Morgenroth, J., Östberg, J., Konijnendijk van den Bosch, C., Nielsen, A.B., Hauer, R., Sjöman, H., Chen, W. & Jansson, M. (2016). Urban tree diversity – Taking stock and looking ahead. Urban Forestry & Urban Greening 15(1), 1-5.
Jansson, M. (2015). Children’s perspectives on playground use as basis for children’s participation in local play space management. Local Environment 20(2), 165-179.
Jansson, M. (2014). Green space in compact cities: the value of urban ecosystem services in planning. Nordic Journal of Architectural Research 2014(2), 139-160.
Jansson, M., Gunnarsson, A., Mårtensson, F. & Andersson, S. (2014). Children’s perspectives on vegetation establishment – implications for school ground greening. Urban Forestry & Urban Greening 13(1), 166-174.
Mårtensson, F., Jansson, M., Johansson, M., Raustorp, A., Kylin, M., Boldemann, C. (2014). The role of greenery for physical activity play at school grounds. Urban Forestry & Urban Greening 13(1), 103-113.
Jansson, M., Fors, H., Lindgren, T. & Wiström, B. (2013). Perceived safety in relation to urban woodland vegetation – a review. Urban Forestry & Urban Greening 12(2), 127–133.
Jansson, M. & Lindgren, T. (2012). A review of the concept ‘management’ in relation to urban landscapes and green spaces: Toward a holistic understanding. Urban Forestry & Urban Greening 11(2), 139-145.
Jansson, M. & Ramberg, U. (2012). Implementation and effects of user participation in playground management: a comparative study of two Swedish municipalities. Managing Leisure 17(1), 1-13.
Jansson, M. (2010). Attractive playgrounds: Some factors affecting user interest and visiting patterns. Landscape Research 35(1) 63-81.
Jansson, M. & Persson, B. (2010). Playground planning and management: An evaluation of standard-influenced provision through user needs. Urban Forestry & Urban Greening 9(1), 33-42.
Jansson, M. (2008). Children’s Perspectives on Public Playgrounds in two Swedish Communities. Children, Youth and Environments 18(2), 88-109.
Ett flertal konferensbidrag, debattartiklar samt populärvetenskapliga faktablad och artiklar.
Kontaktinformation
Publikationslista:

