30 jan

Skypemöte, Online

Seminarium på skype: Vallen som proteinresurs för idisslare

I Jordbruksverkets första skype-seminarium medverkar Håvard Steinshamn som är seniorforskare vid NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi). Håvard baserar föreläsningen på norska och andra studier och visar att grovfoder är den viktigaste proteinresursen för mjölkkor.

Det är lätt att glömma bort vallen i strävan efter att hitta ersättare för soja. Håvard diskuterar hur mycket protein från vall betyder kvantitativt och vad vi kan göra för att öka det.

Håvard Steinshamn forskar på foderodling, foderutnyttjande och produktion av mjölk och kött från idisslare. Håvard har haft ett särskilt fokus på ekologisk mjölkproduktion och har haft projekt om foderodling, sambandet mellan egenskaper hos foder och produktion och mjölkens kvalitet, utnyttjande av betesmarker och produktion av mjölk och kött från bete, ersättning för syntetiska vitaminer, användning av tång och kelp som fodertillskott och alternativa åtgärder mot parasiter hos får.