22 okt

Örebro universitet, Fakultetsgatan 1,, Örebro

Livsmedelsforum 2019: Mat, hälsa och hållbarhet – från det personliga till det globala

Livsmedelsforum är en plattform för nätverkande, dialog och kunskapsöverföring för en hållbar, hälsosam och konkurrenskraftig livsmedelskedja.

Livsmedelsförsörjningen står inför stora utmaningar både globalt och lokalt och världen söker efter nya hållbara lösningar. Vad betyder det i ett svenskt perspektiv? Hur kan produktionen öka samtidigt som miljö- och klimatpåverkan minskar? Vad säger den senaste forskningen om hur kosten behöver förändras?

Under dagen kommer det belysas hur sektorn i Sverige bör utvecklas för att på ett lönsamt och konkurrenskraftigt sätt bidra till de nationella miljömålen och de globala hållbarhetsmålen. I år görs hela resan från det personliga till det globala.

Välkommen till en lösningsorienterad dag fylld med inspirerande exempel, workshops och diskussioner.

Ur programmet

• I forskningsfronten - så mår vi av den nya kosten
  • Produktutveckling och innovation - från hunger till hälsa
  • Så påverkar klimatförändringarna livsmedelssektorn.
  • När maten reser över världen - distribution idag och imorgon
  • Efter valet- så blir EU:s livsmedelspolitik
  • Sveriges roll i världen – så är vi en del av lösningen
  • Mission – minska matsvinnet med alla medel
  • Utmaningen att leverera mat av god kvalitet i alla väder

SLU Future Food är en av arrangörerna och flera forskare och företrädare från SLU medverkar, bl.a:

• Elin Röös, forskare med fokus på hållbar matproduktion
  • Erik Fahlbeck, vicerektor SLU
  • Sofia Boqvist, forskare med fokus på livsmedelssäkerhet
  • Anders Kiessling, professor i akvakultur
  • Lars Andersson, professor i ogräsbiologi

SLU Future Food möter du vår utställningsmonter, som har fokus på livsmedelsproduktion i kris och extremväder.