3 apr
7 apr

Skara

Forskarnas fokus: Hästars välfärd och människors säkerhet

evenemang | seminarier, workshops |

SLU medverkar på Eurohorse i Göteborg och temat för året är säkerhet och hästens syn på omvärlden och oss människor. Forskare, lärare och studenter berättar om hästens syn på omvärlden, hur den kan tränas med hjälp av belöningar och hur man kan uppnå en säkrare hästverksamhet. Viktiga ämnen som enligt forskarna alltid måste hållas aktuella.

Svenska Hästavelsförbundet ser till att hästar av olika raser som frieserhäst, shetlandsponny, kaspisk häst, lusitano, american curly, nordsvensk brukshäst och russ finns på plats.

I paddocken på Eurohorse håller SLU och SH förevisningar och diskuterar hästträning med fokus på praktik och vetenskap.

På scenen i E-hallen föreläser forskaren Jenny Yngvesson om det nyligen avslutade projektet om inhysning av ridskolehästar.

SLU finns på plats i monter B09:11 och svarar på frågor om hästforskning och SLU-utbildningar.

Medverkar gör forskare, lärare och studenter vid SLU, etologi- och djurskyddsprogrammet.

Plats: Svenska Mässan Göteborg

Tid: 2019-04-03 08:00 - 2019-04-07 18:00
Ort: Skara
Mer information:

Vanja Sandgren, kommunikatör och projektledare.
Vanja.sandgren@slu.se, 0702-641155