Torsk/Cod. Foto/Photo: Copyright Mikael Malm

Stockholm, Skansen

Hur vet vi det? Temadagar om miljöövervakning på Baltic Sea Science Center

evenemang |
Interaktiv utställning om miljögifter på Baltic Sea Science Center på Skansen. Foto: Mark Harris för SLU.

Välkommen att lära dig mer om hur Östersjön mår och hur vi kan veta det. Under temadagarna 26/9-29/9 finns aktiviteter för både skolor och allmänhet. Skolor kan boka in sig i förväg på lektionspass.

Nyfiken på vem som bor i Östersjön och hur miljöövervakningen fungerar?  Kom och träffa experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet på Baltic Sea Science Center.

• Hur gammal är en fisk?
  • Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten?
  • Hur mår Östersjön och varför?

Skolprogram på Forskarfredag 27/9 (åk 9 och gymnasiet)

På fredag 27/9 kan skolor kan boka in sig på lektionspass med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet.

Lektionspassen är ca 90 minuter långa och innehåller både laborationer och föreläsningar. Efter besöket finns också möjlighet att fortsätta på egen hand i utställningen.

Möjlighet finns också att besöka huset på egen hand. Aktiviteten är en del av årets Forskarfredag och samordnas av Vetenskapens hus.

Det finns tre bokningsbara tider: 09.00, 11.00 14.00.

Preliminärt program för allmänheten 26/9, 28-29/9

Vi erbjuder ett antal tillfällen att labba med fisk, bottendjur och plankton, max 20 personer åt gången, först till kvarn.

Du kan också se filmer, gå på föreläsningar, fråga en forskare och se forskningsutrustning!

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU