19 okt

I skuggan av Covid-19: Antibiotikakrisen och våra beteenden

Vit text på röd bakgrund: I skuggan av Covid-19: Antibiotikakrisen och våra beteenden. uppsalahealthsummit.se

Antibiotikaresistensen växer parallellt med Covid-19 likt en tyst tsunami. I takt med att antibiotikapreparat förlorar sin kraft att bota bakteriella infektioner försämras vår förmåga att hantera epidemier, cancervård, och all annan sjukvård som vi idag tar för självklar. SLU-professor Ulf Magnusson inleder seminariet.

Måndagen den 19 oktober ordnar Uppsala Health Summit ett digitalt seminarium om hur vi kan skydda antibiotikan. Vad kan samhället, sjukvården och vi som individer göra för att minska antibiotikaresistensen? Vilka lärdomar kring beteenden och smittspridning kan vi dra från Covid-19 pandemin?  Hur tar vi till oss kunskap och varför är det så svårt att förändra beteenden?

Mer information, program och länk för att ansluta till seminariet.

Tid: 2020-10-19 17:30 - 19:00
Ort: Online
Arrangör: Uppsala Health Summit

Program

• Otto Cars, Seniorprofessor, Infektionssjukdomar, Uppsala Universitet, Grundare av nätverket ReAct: Antibiotikaresistensen i Sverige och i världen
  • Micael Dahlén, Professor i Ekonomi, Handelshögskolan i Stockholm, Författare: Hur förändrar man ett beteende?
  • Britta Björkholm, PhD, Avdelningschef, Avdelningen för smittskydd och hälsoskydd på Folkhälsomyndigheten: Målgruppsanpassad kommunikation om antibiotikaresistens – vem pratar vi med och vad kan vi uppnå?
  • Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation: Hur skapar man hållbara och antibiotikasmarta konsumenter?
  • Birgitta Lytsy, Överläkare, Vårdhygien, Akademiska Sjukhuset, Uppsala: Resistenta bakterier i vården - hur minskar vi riskerna?
  • Bengt Matsson, Sakkunnig, Läkemedelsindustriföreningen (LIF) Ingredienser i en ansvarsfull användning ur ett industriperspektiv