1 dec

P-O Bäckströms sal, SLU:s aula, Umeå

Umeåforskare gör upp i prestigefylld tävling om bästa forskningspresentationen!

evenemang |
Bild på tävlande forskare i Forskargrandprix 2020

Tisdag 1 december blir det rafflande forskaruppgörelse i Umeå – då gör nämligen åtta forskare och doktorander från SLU & Umeå universitet upp i en deltävling i Forskargrandprix, genom s.k. Science Slams. Publiken består av Minervagymnasiums elever, men alla som är intresserade kan följa den online och vara med och rösta, då tävlingen livestreamas både via Facebook och play.slu.se. Den lyckliga vinnaren i denna deltävling får åka ner till Stockholm och delta i riksfinalen under våren.

Konferencier under Umeådeltävlingen är den kända komikern Zinat Pirzadeh, med rötter i poetry slam och en utbildning från American Comedy Institute.

Om röstningen

Juryn och publiken betygsätter varje tävlande enligt en skala där 1 är lägsta och 5 är högsta poäng. Publikröstningen sker med hjälp av menti.com. Publikens respektive juryns röster omvandlas därefter till ett medelbetyg. De två medelbetygen läggs sedan samman för varje tävlande. Publikens röster ska räknas som 2/3 av totalpoängen och juryns som 1/3.

JURYN

• Tomas Brodin, professor, fakulteten för skogsvetenskap, SLU i Umeå
  • Ylva Jonsson Sarri, minoritetschef och biträdande programchef vid SVT i Umeå
  • Monica Lindgren, skådespelare, Nordiskt Berättarcentrum

Tävlingsdeltagarna:

• Jörgen Sjögren, forskare, institutionen för vilt, fisk & miljö, SLU
  • Anne-Marit Hekkala, forskare, institutionen för vilt, fisk & miljö, SLU
  • Raghuram Badmi, forskare, institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi, SLU
  • Sabrina Dressel, forskare, institutionen för vilt, fisk & miljö, SLU
  • Anna Widén, doktorand, institutionen för vilt, fisk & miljö, SLU
  • Marcus Klaus, forskare, enheten för markbiogeokemi, SLU
  • Yanjun Zan, forskare, institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi, SLU
  • Sophia Hernandez, forskare, institutionen för molekylärbiologi, Umeå universitet

Tävlingen kommer att livesändas via Facebookeventet som du hittar HÄR>>

Du kan även följa den via play.slu.se

Tid: 2020-12-01 08:30 - 11:00
Ort: Umeå
Lokal: P-O Bäckströms sal, SLU:s aula
Arrangör: SLU
Mer information:

Forskargrandprix är Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. De tävlande ska presentera sin forskning på ett så enkelt, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt – på fyra minuter!

En jury, tillsammans med publiken, utser vinnaren. Lokala tävlingar hålls runt om i landet i anslutning till vetenskapsfestivalen ForskarFredag och vinnarna möts sedan i en final i Stockholm i december. Forskarna får coachning och träning i presentationsteknik som de har stor nytta av i olika sammanhang under sin karriär. Publiken får en insyn i forskningsprojekt inom vitt skilda forskningsområden under underhållande och inspirerande former!

Forskargrandprix samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2012 och arrangeras i ett samarbete med forskningsråden Formas, Forte, Vinnova och Vetenskapsrådet.

För mer information kontakta:

Anna Morén

Marknadsförare

Sveriges lantbruksuniversitet

Fakulteten för skogsvetenskap

Skogsmarksgränd

901 83 UMEÅ

Mobil: 070-300 95 77

anna.moren@slu.se, www.slu.se

8.30 Introduktion med Zinath Pirzadeh

8.55 Tävling: 8 forskare genomför varsitt Science Slam på max 4 minuter.

10.10 Snabbrepriser av slammen och RÖSTNING (via menti.com)

10.20 Paus

10.30 Vinnaren utses!