20 feb

Skara

Eurohorse 2020

evenemang | seminarier, workshops |

SLU finns på plats i Göteborg, på Svenska Mässan, med forskare, lärare, studenter och studentkommunikatörer tillsammans med Svenska Hästavelsförbundet.

Vi finns i monter: B09:11.

Vårt bidrag i paddockprogrammet:

Skaffa första hästen – vad innebär det?

Relevanta råd om hästens behov. Lärare, forskare och studenter från SLU tillsammans med  Svenska Hästavelsförbundet som bidrar med ”Dagens ras”.

Mer eller mindre provokativa och roliga samtal förs kring vad man behöver kunna för att trivas med just den ras som är inne i paddocken. Vad man måste kunna för att hålla och träna sin häst och hur man hittar kunskaperna. En skola i kritiskt tänkande och att lära av andra.

Hur avel skapat sporthästen

Sofia Mikko är forskare och lärare vid SLU. Hon visar och berättar om skillnader mellan hopp- och dressyrhästar tillsamman med just en häst av varje typ. Sofias forskning fokuserar på att förstå biologin bakom olika egenskaper och sjukdomar hos djur.

Läs mer om dagens ras och övriga program på Eurohorse.

Tid: 2020-02-20 00:00 - 2020-02-23
Ort: Skara