19 jan

Gestaltad livsmiljö som möjliggörare

Hur kan vi höja kvaliteten i samhällsbyggandet? Vilken kunskapsutveckling behövs för en kraftfull implementering av Politik för Gestaltad livsmiljö? Välkommen att delta i detta webbseminarium.

ArkDes Think Tank, Arkitekturakademin, SLU Landskap och Boinstitutet samverkar i en manifestation för kvalitet och relevans i samhällsbyggandet. Syftet är att lyfta teman från Politik för Gestaltad livsmiljö där vi kan utläsa behov av forsknings- och undervisningsinsatser. Det fysiska rummet berör och påverkar samhällets alla livsformer, det är arkitektens roll att göra den rumsliga översättningen av de behov som samhället har. Därför blir gestaltningen vårt mest kraftfulla verktyg för ökad kvalitet och relevans i samhällsbyggandet.

Vi börjar seminariet med att understryka betydelsen av ett starkt miljögestaltande fält. Därefter kommer vi att lyssna på inspel av bland andra Tatjana Joksimović, ordförande i Sveriges Arkitekter, och Erik Westholm, tidigare framtidsforskare vid SLU. Vi kommer också ta del av ArkDes Think Tanks arbete med Gestaltad livsmiljö samt Tankesmedjan Moviums framtidsspaningar. Det efterföljande samtalet kommer att modereras av riksarkitekt Helena Bjarnegård och arkitekt Monica von Schmalensee, där vi vill stimulera kunskapsutbyte mellan paneldeltagare, inbjudna gäster och publik.

Välkomna!

Tid: 2021-01-19 14:00 - 16:45
Ort: online
Mer information:

SLU Landskap
SLU Landskap är en tvärinstitutionell plattform för samverkan och gemensam profilering av landskapsämnet inom SLU och en av de största miljöerna inom forskning och undervisning inom landskapsarkitektur i Europa.