3 dec

Station Linné och on-line

Vad händer med insekterna?

seminarier, workshops |

De senaste åren har vi mötts av en strid ström av larm om insektsfaunan: dagfjärilarna försvinner, pollinatörerna kämpar för sin överlevnad och mängden insekter har minskat dramatiskt. Samtidigt är många av de här påståendena osäkra. Vad vet vi egentligen om världens insekter och hur de mår? Vilka data behöver vi? De här frågorna försöker vi besvara under ett seminarium på Station Linné på Öland, med möjlighet att delta på länk under förmiddagen.

Vi vill ge en översikt över kunskapsläget och samtidigt sätta fokus på hur lite vi vet om insektsfaunan och hur den förändras över tid. Kunskapsbristen gör att vi ser ett stort behov av fortlöpande miljöanalys av nya slag. Därför riktar sig vårt seminarium särskilt till dig som arbetar med miljöövervakning eller forskning om biodiversitet och ekosystem. Vi vill berätta om de nya metoder som nu växer fram och som för första gången kan ge kostnadseffektiva och heltäckande inventeringar av insektsfaunan.

Insect Biome Atlas

Vi som bjuder in till detta seminarium är gruppen bakom Insect Biome Atlas, ett ambitiöst projekt som stöds av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Vårt projekt ger ett konkret exempel på hur moderna, molekylära metoder och de senaste dataanalyserna kan användas för att följa upp förändringar och fluktuationer över hela insektssamhällen.

Station Linné

Seminariet hålls fredag 3 december 2021 på Station Linné. Förmiddagens program sänds också via webblänk. På Station Linné görs en stor del av projektets laboratoriearbete och här förvaras också våra prover. Du får en direkt inblick i det praktiska projektarbetet. Dessutom får du tillfälle att diskutera framtida möjligheter och planer.

Tid: 2021-12-03 09:00
Ort: Station Linné och on-line
Mer information:

Anmälan

Anmäl dig här senast den 19 november 2021. Du som önskar delta på plats kan också boka middag och boende på Station Linné via anmälningsblanketten.

Kontakta Station Linné (info@stationlinne.se) om du vill bli hämtad/lämnad vid Kalmar C eller Träffpunktens hållplats.

Medverkande

Fredrik Ronquist, professor, Naturhistoriska Riksmuseet
Tomas Roslin, professor, Sveriges Lantbruksuniversitet
Ayco Tack, universitetslektor, Stockholms universitet
Piotr Łukasik, forskningsledare, Jagiellonian University, Polen
Dave Karlsson, stationschef, Station Linné

Tider (med reservation för ändringar)

8:00 Frukost för deltagare på plats
9:00 Välkomna till Station Linné och seminariet
9:10 Filminslag
*Tema: insekternas betydelse och insektsfaunans status*
9:20 Insekter – vad är de bra för?
Tomas Roslin och Ayco Tack
9:45 Hur står det till med världens insekter – en kunskapsöversikt
Tomas Roslin och Ayco Tack
10:10 Kaffepaus