17 feb

Värt att veta: Kockorna – skogsbrukets glömda hjältar

seminarier, workshops |
Amanda Löfdahl

De var oftast unga och ute på sina första jobb. Under vinterns kalla månader levde de tillsammans med tio till tjugo hårt arbetande skogshuggare under enkla förhållanden i avlägset belägna kojor. Med knappa resurser lagade de maten och skötte hushållet i kojan. Arbetsdagarna var långa och präglades av tungt och slitsamt jobb.

Om kockans liv i kojan kan man läsa om i boken Kockor – skogsbrukets glömda hjältar, som bygger på trettiotalet intervjuer med före detta kockor som i dag är mellan 75 och över 100 år gamla. Amanda Löfdahl, medförfattare till boken och som utfört en stor del av intervjuerna med kvinnorna, delar i denna föreläsning med sig av deras berättelser.

Föredragshållare är Amanda Löfdahl, projektkoordinator på Miljöanalysenheten vid Länsstyrelsen Västerbotten.

Tid: 2021-02-17 12:10
Ort: Webbsänds/online
Arrangör: SLU
Mer information:

Föredragsserien Värt att veta Umeå är ett samarrangemang mellan SLU:s miljöanalys, fakulteten för skogsvetenskap, SLU-biblioteket och SLU:s kommunikationsavdelning.

Föredraget direktsänds och tar cirka 30 minuter inklusive tid för frågor och diskussion. Vi riktar oss främst till anställda, studenter och alumner, men även kollegor i gröna sektorn och vid andra universitet samt intresserad allmänhet är välkomna.

Värt att veta finns även vid SLU Alnarp och SLU Uppsala. Se samlingssida med program för Alnarp, Uppsala och Umeå.