10 mar

Digital

Växtodling i framkant

Inför växtodlingssäsongen 2021 vill vi samla växtodlingsintresserade lantbrukare, forskare och studenter till ett inspirationsseminarium för att sprida praktiska erfarenheter bland annat om några odlingssystem som börjat användas i Skåne.

Inför växtodlingssäsongen 2021 vill vi samla växtodlingsintresserade lantbrukare, rådgivare, forskare och studenter till ett inspirationsseminarium för att sprida praktiska erfarenheter om några nya odlingssystem samt hur digitalisering kan användas inom detta område. Vid seminariet som arrangeras i samarbete mellan Hemmesdyngesfonden och SLU Partnerskap Alnarp berättar tre lantbrukare om hur deras nytänkande kan tillämpas för att utveckla växtodlingen.

SLU:s Stipendiekommitté för Hemmesdyngefonden har, i enligt med reglerna, beslutat att under 2021 dela ut stipendier till personer som är praktiskt yrkesverksamma inom jordbruksföretag i Skåne och som starkt bidragit med nytänkande och nya metoder som kan spridas vidare inom jordbrukssektorn. De tre stipendiaterna, som alla har samarbeten med SLU, på olika sätt är; Josef Appell, Höja, Niklas Göransson, Gärds Köpinge och Henrik Jönsson, Kornheddinge.

Stipendiaterna har under många år, testat nya metoder och ny teknik för att öka hållbarheten i sina insatser och därigenom förbättra kvaliteten på grödorna, förbättra odlingsekonomin samt minska klimatbelastningen från produktionen. Utöver de tre stipendiaterna kommer Mikael Gilbertsson, från RISE i Lund, att beskriva hur digitalisering och precisionsodling på olika sätt kan tillämpas för att öka hållbarheten inom jordbruks- och trädgårdsområdet framöver.

Zoomlänk fås vid anmälan.

Tid: 2021-03-10 09:15 - 12:00
Ort: Digital
Arrangör: SLU Partnerskap Alnarp, Institutionen för biosystem och teknologi

9.15 Välkommen.

9.20 Strimsådd av betor, majs och lök i mellangrödor, Nicklas Göransson, Gärds Köpinge.

Paus 5 min.

9.55 Maskinsamverkan inom växtodling, Henrik Jönsson, Heddinge drift.

Paus 5 min.

10.30 Regenerativt ekolantbruk, Josef Appell, Höja.

Paus 5 min.

11.05 Platsspecifik ogräsbekämpning, Ekobot – robotiserad ogräsrensning, Beslutsstödsystem för äpple- och vinodling, Testbädd för digitaliserat jordbruk, Mikael Gilbertsson, RISE, Lund

11.40 Slutdiskussion.

11.55 Utdelning av Hemmesdyngestipendierna, Håkan Schroeder, Dekan SLU Alnarp.

12.00 Slut