19 apr
23 apr

Digitalt

För gymnasiet: träffa en Östersjöexpert digitalt

evenemang |

Dyk ner i ett aktuellt ämnesområde ihop med Östersjöexperter och pedagoger på Baltic Sea Science Center - från ert klassrum! Experterna kommer från Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet samt Stockholm Vatten och Avfall. Träffen är helt gratis men behöver förhandsbokas.

Undrar ni också vad en forskare egentligen gör? Hur blir man expert på klimateffekter under ytan? Kan det verkligen vara dåligt för havet med näring? Kanske vill ni veta om lagstiftning kan rädda Östersjöns biologiska mångfald eller varifrån alla miljögifter kommer och var de tar vägen?

Låt er gymnasieklass dyka ner i ett aktuellt ämnesområde ihop med en Östersjöexpert och med pedagoger från Baltic Sea Science Center.

När?

Måndag 19 april till fredag 23 april (vecka 16).

SLU-forskare går att träffa följande tider:

Onsdag 21 april

Kl. 13-14. Näring och Östersjön – åt vilket håll går det egentligen? (Lars Sonesten).

Torsdag 22 april

Kl. 10-11. Vad händer när haven värms upp? (Anna Gårdmark).

Fredag 23 april

Kl. 10-11. Organiska miljögifter och läskiga lämningar på sjöbotten (Anna-Karin Dahlberg).

Kl. 13-14. Larver uppfödda på matavfall – framtidens fiskfoder? (Lovisa Lindberg).

Se alla expertträffar i schemat via Skansens hemsida nedan.

Hur?

Träffen genomförs klassvis helt digitalt och tar cirka 1 timme inklusive föreläsning och frågestund. Till varje möte finns tips på förberedelsematerial och idéer på hur ni kan arbeta vidare med ämnet.

Bokning

Passen är kostnadsfria men behöver förhandsbokas. Maila din bokningsförfrågan till bssc@skansen.se senast onsdag 14 april. Först till kvarn!