13 jul

Fredriksdals museer och trädgårdar, Helsingborg

Utställning: Kulturväxternas vilda släktingar

evenemang |

Visste du att flera vilda växter är släkt med våra odlade? Och att de kan hjälpa oss att bli bättre i vår matproduktion? Utställningen på Fredriksdal berättar mer om våra odlade växters vilda och intressanta släktingar.

De vilda kulturväxtsläktingarna lever i många olika livsmiljöer, från stränder till bergsmiljöer, från vägar till urskogar. De anpassar sig kontinuerligt till sin omvärld och miljöförändringar och utvecklar egenskaper som tork- och salttolerans eller motstånd mot skadegörare och sjukdomar. Sådana goda egenskaper kan överföras till våra odlade grödor för en bättre, mer miljövänlig produktion och bättre mat. Men vilka är dessa värdefulla släktingar? På vilket sätt kan de hjälpa oss och hur värnar vi dem?

En vandringsutställning som skapats i ett nordiskt samarbete där Nordiskt Genresurscenter, Linköpings universitet, Jordbruksverket och Artdatabanken ingår. Fredriksdal är en av tre värdar i Sverige som under året lyfter fram kulturväxternas vilda släktingar.

Tid: 2021-07-13 - 2021-08-27
Ort: Helsingborg
Lokal: Fredriksdals museer och trädgårdar
Arrangör: Nordiskt Genresurscenter, Linköpings universitet, Jordbruksverket och Artdatabanken
Pris: Entré till utställningen ingår i inträdesavgiften till Fredriksdals museer och trädgårdar.
Mer information:

Information om utställningen på Fredriksdals museer och trädgårdars webbplats (länken inaktuell och borttagen).

Jens Weibull, samordnare för Pom och nationell koordinator för växtgenetiska resurser

Växtregelenheten, Jordbruksverket

jens.weibull@jordbruksverket.se, 070-573 22 48.