Digitalt webbinarium

Webbinarium: Ornamental plants in Historic Gardens

Höstflox på provodlingen av perenner i Alnarp. I förgrunden ses en rosa höstflox, i bakgrunden andra perenner.

Tisdag den 15 november arrangerar projektet Craft Skills for Garden Conservation ett digitalt webbinarium med titeln “Ornamental Plants in Historic Gardens”. Webbinariet tar upp frågor om växtmaterial i olika historiska trädgårdar.

Projektet Craft Skills for Garden Conservation syftar till att underlätta arenor för lärande och delning inom Garden Conservation-området över hela Europa. Under tre år anordnas webbinarier och workshops med olika teman och den 15 november har turen kommit till växtmaterialet i historiska trädgårdar. Hur resonerar trädgårdsmästare och ansvariga för trädgårdarna till valet av växtmaterial: håller de sig slaviskt till de historiskt korrekta växter som fanns när trädgården planterades första gången, eller drar de nytta av de förbättringar som har förädlats framFinns det frihet att tolka planteringsstilar för att spegla till exempel våra egna aktuella behov av kunna ge besökarna något intressant året runt eller behov av resistens mot torka/sjukdomar?

På webbinariet kring växtmaterial i historiska trädgårdar deltar Linnea Oskarsson från Pom och Nationella genbanken och berättar om Poms inventering av äldre perenner.

Hela listan över föreläsare under webbinariet är:

Lenneke Berkhout, nederländsk trädgårdshistoriker
Renske Ek, Garden Curator vid Het Loo
Mark Laird, University of Toronto
Dr David Marsh, Trustee of the Gardens Trust
Maria Löfgren, Göteborgs universitet
Alison Crook, National Trust
Lucy Pitman, Plant Heritage
Linnea Oskarsson, Pom
Cassian Schmidt, Hermanshoff Gardens

Tid: 2022-11-15 10:00 - 17:00
Ort: Digitalt webbinarium
Arrangör: Garden Conservation Network
Pris: Kostnadsfritt webbinarium
Mer information:

Craft Skills for Garden Conservation är ett treårigt projekt som syftar till att hitta, utveckla och dela bästa praxis inom nio utvalda områden av trädgårdsskötsel och att underlätta arenor för lärande och delning. Partners i projektet är bland annat olika nätverk och historiska trädgårdar runt om i Europa. Från Sverige deltar Hantverkslaboratoriet i Mariestad och Gunnebo Slott och trädgårdar. Resultaten från projektet kommer att vara en kartläggning av expertisen inom de olika ämnesområden inom trädgård, input från experter på dessa områden, inspelningar från projektets alla webbinarier och videor från workshops.

Mer information om webbinariet och länk till anmälan finns på The Craft Skills for Garden Conservation-projektets webbsida.

Linnea Oskarsson, genbankskurator för perenner vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU                   linnea.oskarsson@slu.se, 040-41 55 86, 070-350 14 19