18 maj

Kulturhuset, Sävsjö

Föredrag: Perenner från förr - ett grönt kulturarv

evenemang |
Silvrig höstanemon 'Föräldrahemmet'. Foto visar plantor av höstanemonen i full blom. Färgfoto.

I Nationella genbanken bevaras trädgårdsväxter med en lång odlingshistoria i Sverige. Bland dem finns 470 perenner – bland annat pioner, irisar, astrar och dagliljor – som odlats i svenska trädgårdar sedan före 1940.

Många av dem har gått i arv från generation till generation och flera har getts bort i bröllops-, förlovnings- eller inflyttningsgåva. Hör genbankskurator Linnea Oskarsson berätta mer om den unika perennsamlingen, hur perennerna odlats och samlats in och varför det är så viktigt att bevara äldre växter för framtiden. Nationella genbanken finns vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp och här bevaras trädgårdsväxter som samlats in genom Programmet för odlad mångfald, Pom.

Linnea Oskarsson, genbankskurator för perenner vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU                   linnea.oskarsson@slu.se, 040-41 55 86, 070-350 14 19