10 maj

Online, Online

Urbana skogar i det globala syd: Mumbais Aarey-skogar

evenemang | seminarier, workshops |

Tätortsnära skogar i Indien står i fokus för det här webbinariet om Mumbais Aarey-skogar. Webbinariet är en del i en serie om tätortsnära skogar som arrangeras av SLU Urban Futures och Future Forests.

Webbinariet kommer att ta upp den snabba urbaniseringen och hur den påverkar skogsområden i Mumbai, Indien – skogar som är hem för både leoparder och en mångfald av andra vilda djur men också för urfolk. Presentationen kommer att introducera en fallstudie om Aarey-skogarna – rika, fuktiga, urbana lövskogar som täcker en yta om 800 hektar och fungerar som en buffert mellan en nationalpark och megastaden Mumbai. Hur utmanas stadsplanerare av Aarey-skogen i sitt arbete? Vad vill stadsborna? Vems perspektiv spelar roll och varför? Och vem vinner? Presentationen, som tar Aarey-skogen som exempel, kommer att konceptualisera betydelsen av urbana skogar i det globala syd.

Purabi Bose är universitetslektor vid Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap vid SLU i Alnarp. Som författare, filmproducent och forskare handlar hennes arbete om kommunikation om skogsrättigheter, markanvändning, matsäkerhet, förvaltning och styrning, traditionell kunskap, genus och urfolk, med särskilt fokus på det globala syd. Presentationen baseras på hennes egenfinansierade initiativ, The Landing Together Films.

Registrera dig på den engelska sidan.

Tid: 2022-05-10 15:00 - 16:00
Ort: Online
Lokal: Online
Arrangör: SLU Urban Futures och SLU Future Forests
Mer information:

Språk: Engelska

Om webbinariet

Serien om Tätortsnära skogar arrangeras av SLU Urban Futures och SLU Future Forests för att belysa olika aspekter och möjligheter för fortsatt forskning om skogar i tätortsnära miljöer.

• Vänligen observera att webbinariet kommer att spelas in. Om du inte vill identifieras, stäng av din kamera och ta bort ditt namn från fönstret.
  • Ha mikrofonen avstängd när du inte deltar.

Inspelade webbinarier i serien

Det här eventet är det sista av tre webbinarier i serien om tätortsnära skogar under våren 2022.

Se tidigare inspelade presentationer i serien här.

Organisatörer

SLU Urban Futures är en strategisk plattform med syfte att utveckla och stärka tvärvetenskaplig forskning, utbildning och samverkan inom hållbar stadsutveckling.

Future Forests är en plattform för tvärvetenskaplig skogsforskning, samverkan och forskningskommunikation. Programmet är ett samarbete mellan SLU, Umeå universitet och Skogforsk.