28 sep

Gunnarshögs Gård, Hammenhög

Workshop om rapsens möjligheter

evenemang | seminarier, workshops |
Rapsfält som blommar i gult

Studenter vid SLU och Lunds universitet bjuds in till en workshop med fokus på rapsens möjligheter. Studiebesök i rapsoljeproduktion, diskussioner om rapsens potentiella framtid som proteingröda för livsmedel samt möjlighet att pressa sin egen rapsolja. Lunch ingår. Buss fram och tillbaka från Alnarp och Lund. Sista anmälningsdag är 20 september 2022.

Grogrund - Workshop on Österlen, protein for the future! Meatballs Rapeseed cake Yoghurt Join us for a day workshop in the sign of rapeseed and all the exciting opportunities this crop has to offer. When: September 28 at 10.00-15.00 What: Tour of the production, lunch, pressing of own rapeseed oil and discussions. Registration: email to annika.swensson.kallen@slu.se before 20/9. (Be aware that the number of participants is limited, so please send your application ASAP) The workshop is part of the SLUGrogrund project "Improving the quality of rapeseed cake for high quality feed and food purposes", which has the version of expanding the use of rapeseed protein in feed and food.

Workshopen är en del av projektet Förbättring av rapskakans kvalitet för högvärdiga foder och livsmedelsändamål inom SLU Grogrund - centrum för växtförädling av livsmedelsgrödor.

Raps odlas i Sverige som en självklar, högavkastande och miljömässigt hållbar oljegröda i växtföljder. Idag utvinner man främst olja från frö och restprodukten pressas till en frökaka eller frömjöl beroende på oljepressningsmetod. Frökakan används idag som ett proteinrikt foder till huvudsakligen kor, dock med höga halter av antinutrienter (giftiga och beska ämnen) vilket begränsar den användbara mängden. Med tanke på den ökade globala befolkningen, en ökad önskan att byta ut soja i djurfoder, och en ökad konsumtion av växtbaserat protein är det värdefullt om rapsprotein kan utvecklas mot nya framtida innovativa proteinprodukter, både för människor och djur.

Projektet som pågått sedan 2020, syftar till att utveckla nya rapssorter med minskade halter av antinutrienter. På så sätt kan rapsproteinets användningsområden utvidgas och rapskakans värde ökas.

Deltagande organisationer i projektet är SLU, Lunds Universitet, Lantmännen och Gunnarshögs Gård AB.

Tid: 2022-09-28 10:00 - 15:00
Ort: Hammenhög
Lokal: Gunnarshögs Gård
Arrangör: SLU Grogrund
Sista anmälningsdag: 20 september 2022
Pris: Gratis
Mer information:

Skicka anmälan via e-post senast den 20/9 till Annika Swensson Källén. Antalet platser är begränsat. Gratis transport med buss fram och tillbaka från Alnarp och Lund erbjuds.

Länk till dokument

Li-Hua Zhu, professor