11 apr

Utställning: Visioner för biosfärsområdet

evenemang |
Utställning över vindelälven

Hör du älvens brus? I april kan du besöka den omslutande utställningen om Vindelälven-Juhttatahkkas biosfärsområde på Umeå Universitet.

Utställningen Visioner för Biosfärsområdet, som tidigare funnits på bland annat Väven i Umeå och i Tavelsjö, vandrar nu vidare till universitetsområdet.

Fram till den 29 april kan du bli omfamnad av älvens värld inne på Galaxen på Umeå universitet. Utställingen består av ett sju meter långt tovat konstverk över biosfärsområdet, som omringar dig i ett mörklagt rum. Där inne kan du höra den porlande Vindelälven, titta på den tovade älven och läsa visionerna som tidigare besökare har satt upp. Du kan också skriva och sätta upp din egen vision om hur området, naturen och livet i den bör vara.

Utställningen är relaterad till det UNESCO-utnämnda biosfärsområdet Vindelälven-Juhttatahkka, där både Sveriges lantbruksuniversitet och Umeå universitet är engagerade.

Tid: 2024-04-11 - 2024-04-29
Ort: Umeå