Vinnarpotatisen på Öppet Campus i Uppsala

Publicerad: 04 oktober 2017
Pojke äter en bit potatis.

Potatisen Alliance vann vår omröstning om framtidens potatis på Öppet Campus i Uppsala. Den fick 38 procent av rösterna. Det är en medeltidig gul potatis som enligt planerna ska ingå i SLU:s ekologiska sortprovning nästa säsong. Sammanlagt röstade 92 personer.

Jannie Hagman på institutionen för växtproduktionsekologi kokade potatis i ett hörn på Öppet Campus 30 september 2017. Besökarna var intresserade både av att smaka och rösta.

- Många reflekterade över att potatis kan smaka så olika. Och jag håller med om att Alliance var jättegod, säger hon.

SLU testar potatis och andra grödor för att utvärdera hur de fungerar i ekologisk odling. För potatis är till exempel motståndskraften mot sjukdomar mycket viktig. Alliance kommer att ingå i sortprovningen nästa år om utsädet är friskt, till exempel att det inte är smittat av virus.

- Många egenskaper måste vara bra. Skörden tittar vi på förstås men det är inte det viktigaste. Smaken och att det är fint skal har också stor betydelse, berättar Jannie.

En fråga Jannie fick på Öppet Campus vara vilken av sorterna som gick fortast att koka. Och också koktiden är viktig. Framförallt är det bra att känna till om en sort tar längre tid att koka så att man blir klar med maten i tid.

Jannie reflekterar också över att det finns en generationsskillnad i förhållandet till potatis. För den äldre generationen är det naturligt att äta potatis varje dag.

- Men det var en ung familj här. Barnen sa: oh vad gott! Föräldrarna berättade att de nästa aldrig lagar potatis och när de gjorde det var det festmat.