Promotion med jubileumsprofil

Publicerad: 11 oktober 2017
Rektor Peter Högbergs hälsningsanförande inledde promotionsceremonin. Foto: Jenny Svennås-Gillner, SLU

Lördagen den 7 oktober var det åter dags för promotion vid SLU, då diplom, ringar, lagerkransar och hattar delades ut till fem jubeldoktorer, sex hedersdoktorer och 71 färska doktorer vid SLU:s fyra fakulteter. Dessutom uppmärksammades mottagare av årets förtjänstmedaljer, pedagogiska pris och innovationspris.

Promotionen är SLU:s största årliga fest. Högtiden var – såsom förväntat – högtidlig med processioner, pampig musik och högtidsdräkter. Inramningen lyfte dessutom fram det faktum att SLU i år firar fyrtio år som universitet.

SLU:s historia, utveckling och framtid uppmärksammades också i rektors hälsningsanförande. SLU:s ursprung finns i högskolor inriktade på produktionsfrågor. Idag har våra verksamheter också ett tydligt miljöperspektiv, samtidigt som allas vårt beroende av mat, energi och fiberråvaror m.m. består.

Jubeldoktorer, hedersdoktorer och nya doktorer promoverades fakultetsvis. Därefter tillkännagavs vinnarna i SLU:s innovationstävling, som utlystes för att uppmärksamma de mest framgångsrika innovationerna som uppkommit inom universitetet under de gångna fyrtio åren.

SLU:s pedagogiska priser delades ut till forskare Nils Fall, professor Susanna Sternberg Lewerin och postdoktor Erica Von Essen. I år fanns dessutom ett särskilt jubileumspris, som gick till professor Hans Andersson.

Innan processionen tågade ut från aulan uppmärksammades också mottagarna av årets förtjänstmedaljer. Den efterföljande balen ägde rum på Uppsala slott.

Ett fylligare reportage med fler bilder kommer i nästa nummer av Resurs.

Hedersdoktorer 2017 (webbsida som presenterar hedersdoktorerna)

Promotion 2017 – en presentation, pdf