Agria stöttar forskning om knäledssjukdomarnas epidemiologi hos hund

Publicerad: 08 mars 2017

Agria Djurförsäkring donerar 4,2 miljoner kronor till en doktorandtjänst vid Sveriges lantbruksuniversitet. I uppdraget ingår bland annat att bättre kunna diagnosticera och behandla knäledssjukdomarnas epidemiologi hos hund.

I Agrias försäkringsbestånd drabbades cirka 6500 hundar av knäledssjukdomar under 2016. Korsbandsskador liksom knäskålsluxation är bland de mest förekommande orsakerna till ortopedisk kirurgi på hund. Kostnaderna för dessa sjukdomar är mycket höga och orsakar inte sällan livslånga besvär.

– Vi ser i vår statistik att knäledsjukdomar är ett gissel för många hundar och vi vill gärna bidra till att förbättra kunskapsläget vad gäller dessa sjukdomar, säger Pekka Olson, chef för veterinära strategier på Agria Djurförsäkringar.

Syftet är dels att belysa den aktuella frågeställningen med populationsmedicinsk inriktning samt att stärka den smådjursepidemiologiska kompetensen vid SLU.

De frågeställningar som projektet ska försöka besvara är:

• Hur vanligt förekommande är knäledssjukdomar?
  • Finns det vissa faktorer som ökar risken för problem?
  • Hur väl är problemen diagnosticerade?
  • Hur väl fungerar eventuella behandlingar?

– Vi är oerhört tacksamma för gåvan som gör det möjligt att försöka förstå vad som kan göras för att minska risken att drabbas och som också stärker den epidemiologiska kompetensen vid SLU, säger professor Ulf Emanuelson, SLU, som kommer att vara huvudhandledare för doktoranden.