Snabbare väg till jobb för nyanlända

Publicerad: 27 mars 2017

För att snabbare få in nyanlända i arbete och studier behövs krafttag. I ett projekt samarbetar nu Skånes universitet och högskolor, bl a SLU, med Arbetsförmedlingen för att ge vägledningshjälp åt personer inom etableringen.

För att ta till vara nyanländas kunskap och erfarenheter och hitta rätt vägar in på arbetsmarknaden behövs snabbt stöd. Det ställer högre krav på en ökad flexibilitet och nya samarbetsformer mellan olika myndigheter. För att korta tiden för nyanlända att nå arbetsmarknaden via studier samarbetar Arbetsförmedlingen under 2017 med Malmö högskola, Lunds universitet, Högskolan Kristianstad och SLU i projektet NYAK – Nya akademiker.

– Nyanlända behöver få information om vilka alternativ som finns i Skåne för att hitta vägar till arbete och utbildning. Kompetensen hos nyanlända personer behöver tas till vara mycket snabbare, säger Mehran Najafi, samordnare för Etableringsuppdraget på Arbetsförmedlingen i Skåne.

Utbildningsbakgrunden för nyanlända har förändrats dramatiskt de senaste åren. Av över 9 700 inskrivna sökande inom Arbetsförmedlingens etablering i Skåne har ca 54 procent en avslutad gymnasieutbildning eller en påbörjad/avslutad eftergymnasial utbildning. De som är intresserade av akademiska studier kommer genom projektet NYAK att få träffa lärosätenas studie- och karriärvägledare.

Projektet beräknas omfatta omkring 300 nyanlända per månad. Runt 90 procent är arabisktalande och 80 procent kommer från Syrien. De flesta behöver tolk, även om en del talar engelska. Det är både högutbildade invandrare, som redan har en påbörjad eller avslutad akademisk examen, och de med enbart en gymnasieutbildning i bagaget.

Kontaktperson SLU:

Maria Orvehed, enhetschef Student- och karriärstöd, tel 018-67 24 33