Hedersdoktorer föreläser på film

Publicerad: 23 oktober 2018

Missade du Heidi Anderssons, Anders Walls och de andra hedersdoktorernas föreläsningar den 5 oktober? Nu har du chans att följa dem i efterskott. Gå in på respektive hedersdoktors webbsida och se filmen! Du kan också se Sigrid Agenäs högtidsföreläsning och hela promotionsceremonien.

.

Heidi Andersson

Följ skoglig hedersdoktor Heidi Anderssons föreläsning den 5 oktober 2018 på film!

Vera Bitsch

Följ agronomie hedersdoktor Vera Bitschs föreläsning 5 oktober 2018 på film!

Cathy Carlson

Följ veterinärmedicine hedersdoktor Cathy Carlsons föreläsning den 5 oktober 2018 på film!

Louise Fortmann

Följ agronomie hedersdoktor Louise Fortmanns föreläsning 5 oktober 2018 på film!

Eleanor Milner-Gulland

Följ skoglig hedersdoktor Eleanor Milner-Gullands föreläsning den 5 oktober 2018 på film!

Anders Wall

Följ agronomie hedersdoktor Anders Walls föreläsning den 5 oktober 2018 på film!

Läs mer om hedersdoktorerna

• Armbryterska och skogsägare Heidi Andersson, Storuman, utses till skoglig hedersdoktor vid SLU:s fakultet för skogsvetenskap 2018. Hon är skogsägare och armbryterska och har ett genuint engagemang för miljöfrågor. Hon driver nu tillsammans med maken bloggen www.fossilfri.com med målet att bli fossilfria till år 2025.
  • Professor Eleanor J. Milner-Gulland, Oxford University, utses till skoglig hedersdoktor vid SLU:s fakultet för skogsvetenskap 2018. Hon är är en erkänd auktoritet när det gäller hållbar naturresursförvaltning och bevarande av hotade djurarter. Hon disputerade på en avhandling om exploateringen av elefanter, noshörningar och saiga-antiloper. Ett speciellt intresse är olaglig handel med djur.
  • Direktör Anders Wall, Heby, utses till agronomie hedersdoktor vid SLU:s fakultet för veterinärmedicin och husdjursvetenskap 2018. Direktör Anders Wall har genom åren medverkat till donationer av stora summor till forskning och landsbygdsutveckling, bland annat till Beijerlaboratoriet för husdjursforskning vid SLU.
  • Professor Cathy Carlson, Minnesota University, utses till veterinärmedicine hedersdoktor vid SLU:s fakultet för veterinärmedicin och husdjursvetenskap. Hennes forskning rör sjukdomar som drabbar olika delar av rörelseapparaten, bland annat osteokondros. Det är en utvecklingsrubbning i skelettet som drabbar gris, hund, nötkreatur, häst och även människa.
  • Professor Vera Bitsch, Münchens tekniska universitet, utses till agronomie hedersdoktor vid SLU:s fakultet för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap 2018. Hon forskar om ekonomi och företagande i de gröna näringarna, bland annat om hållbarhetsfrågor i värdekedjan. Hon har bland annat arbetat med projekt kring matsvinn, "containerdykning" och social delaktighet.
  • Professor emerita Louise Fortmann, University of California, Berkeley, utses till agronomie hedersdoktor vid SLU:s fakultet för naturresurser och jordbruksvetenskap 2018. Hon är en framstående pionjär inom fältet landsbygdsutveckling, framför allt inom deltagardriven och interdisciplinär forskning och hon blandar vetenskap med praktisk tillämpning på ett unikt sätt även i sin undervisning.

Du kan också se professor Sigrid Agenäs högtidsföreläsning om korna och torkan samt promotionsceremonin 2018

Fakta:

#slupromotion

Alla filmerna från doktorspromotionen 2018 finns samlade på SLU:s YouTubekanal, sök på #slupromotion.