Viktigt att skapa landskap som står emot extremväder

Publicerad: 05 oktober 2018

Sommarens torka har visat hur viktigt det är med åtgärder och strukturer som håller kvar vatten i landskapet och jämnar ut vattenflöden, både för att det ska finnas vatten till jordbrukets behov men också för att minska risken för översvämningar och näringsläckage när regnet väl kommer. Katarina Kyllmar och Ingrid Wesström på institutionen för mark och miljö berättar för Greppa Näringen om en sin nya rapport kring detta.

Rapporten har skrivits i samverkan med kustkommunerna i Kalmar län, det vill säga Västervik, Oskarshamn, Mönsterås, Kalmar, Torsås, Borgholm och Mörbylånga. Rapporten tar upp olika åtgärder som kan fördröja och hålla kvar vatten i landskapet.

Fördelar med att hålla kvar vatten i landskapet är även att skapa bättre förutsättningar för retention av miljögifter, bibehållen grundvattenbildning och ökad biologisk mångfald. Ett landskap med stor mångfald är mer robust och skapar förutsättningar för en effektiv livsmedelsproduktion. Det skriver forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet i en ny rapport som tar upp olika åtgärder som kan fördröja och hålla kvar vatten i landskapet.

Läs mer hos Greppa Näringen