Brister i företagsfinansierad utvärdering av bekämpningsmedel

Publicerad: 29 november 2018

EPOK-anknutne Axel Mie från Karolinska Institutet, har tillsammans med två andra forskare granskat rådata från en företagsfinansierad säkerhetsutvärdering av insektsmedlet klorpyrifos. Resultatet visar att medlet hade effekt på hjärnans uppbyggnad hos försöksdjuren vid alla testade doser, vilket inte rapporterats i företagsstudiens slutsats.

För att bekämpningsmedel skall kunna godkännas i EU måste de först utvärderas och testas för eventuella risker hos människor och miljö. Testerna genomförs vanligtvis genom att företaget som säljer bekämpningsmedlet ger kommersiella testlaboratorier i uppdrag att genomföra de djurförsök som sedan är viktiga i utvärderingen av medlet.

Axel Mie har tillsammans med Christina Rudén vid Stockholms Universitet och Philippe Grandjean vid Syddansk Universitet granskat en studie där resultaten av de oberoende djurförsöken och företagets slutsatser av riskerna med klorpyrifos pekar åt olika håll.

Klorpyrifos är ett ämne som används i ett stort antal grödor i många länder inklusive ett 20-tal inom EU. Medlet är inte godkänt i Sverige, men vi exponeras i ungefär lika stor utsträckning som i andra länder, bland annat genom importerad frukt.

Forskargruppen granskade rådatan från den företagsfinansierade studien och kunde se en tydlig effekt på lillhjärnans storlek hos unga råttor som exponerats för ämnet under fosterstadiet, även vid de lägsta doserna. Detta hade varken rapporterats i studiens sammanfattning eller slutsats. Omfattande oberoende forskning pekar sedan tidigare dessutom på att klorpyrifos påverkar hjärnans utveckling negativt, inklusive lägre IQ hos barn, redan vid de låga doser som befolkningen allmänt utsätts för via maten.

– En slutsats vi drar är att det finns en risk att resultat från företagsfinansierade toxicitetsstudier inte rapporteras korrekt. Detta påverkar myndigheternas möjlighet att utvärdera bekämpningsmedlen på ett säkert och giltigt sätt. En annan slutsats är att oberoende akademisk forskning bör ges högre status i utvärderingen av kemikaliers säkerhet, säger Axel Mie.