Hur ska vi föda upp insekter till mat?

Publicerad: 15 november 2018

Massproduktion av insekter till mat diskuteras internationellt, inte bara inom företagande och på policynivå, utan också i media. Men trots den stora uppmärksamheten saknas grundläggande kunskaper om djurhållning av matinsekter. Ett annat hinder är starka restriktioner för försäljning av insektsprotein på grund av oklarheter om livsmedelssäkerhet. Men tack vare två nya projekt på SLU kommer vi snart att veta mer. Åsa Berggren och hennes kollegor har fått forskningsmedel från både Vetenskapsrådet och Formas

För traditionella djur inom livsmedelsindustrin idag (grisar, höns och kor) har raser, djurhållningstekniker och hälsoprogram utvecklats under hundratals år. Men när det gäller insekter finns det för närvarande många frågor om hur man kan föda upp dem på ett hållbart sätt och hur olika insektsarter bäst ska skötas. Flera av de mest kritiska frågorna är kopplade till naturligt förekommande sjukdomsalstrare (patogener) och sjukdomar som insekterna bär på samt deras eventuella påverkan på människor.

Hussyrsan är intressant

Åsa Berggren ska tillsammans med Eva Forsgren och Joachim de Miranda på institutionen för ekologi och Anna Jansson på institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi studera hussyrsan Acheta domesticus för att räta ut några av dessa frågetecken. Hussyrsan är intressant för den matindustri som nu utvecklas - den kan äta en stor mängd olika slags föda, i det vilda lever många individer tillsammans och deras näringsinnehåll är mycket bra.

Forskarna ska bland annat studera patogener och andra mikroorganismer som lever i insekterna (mikrobiotasamhället). Hur de påverkas av till exempel näringsinnehållet i födan och om det varierar beroende på syrsornas ursprung (tex från vilda populationer eller från uppfödning av mat till husdjur som reptiler). De ska också studera syrsornas beteende och hälsa.

Resultaten kommer till användning

Projekten kommer att ge bättre förståelse för spridning av sjukdomar, mikrobiotan och dess roll samt lämpliga födoväxter (olika blommande växter). Det ska också ge insyn i det sociala samspelet mellan insekter som är mycket betydelsefullt då många djur ska hållas tillsammans.

Det här är en fortsättning på SLU:s forskning om en hållbar insektsuppfödning som hittills bland annat visat att syrsor kan födas upp på ogräs och biprodukter från jordbruket. Om insekter ska bli ett klimat- och miljösmart livsmedel är val av foder en central fråga.
Eftersom SLU redan har etablerat kontakt med myndigheter och företagare kommer resultaten snabbt att kunna spridas och användas.

Projekten

• Mikrobiomekologi i insekter: interaktioner med patogener, födokvalitet och beteende i insekter uppfödda till mat och fick 3,5 miljoner kronor i bidrag från Vetenskapsrådet, VR
  • Ta upp insekterna på matbordet: patogeners, växters och socialt beteendes roll för produktionsegenskaper ca 3 miljoner kronor från Formas

Följ forskningen på bloggen Crickets as sustainable food